الدراسات الإسلامية
Volume 23, Numéro 1, Pages 15-40
2023-05-10
الكاتب : لسود محمد .
In the context of Arab Islamic civilization, there was a clear debate between traditionalist and rationalist approaches over the major metaphysical issues, especially those traditionally included within theology. Matters related to the Divine Self were the point at which the debate reached its peak. Theologians and philosophers alike recognized the significance of questions surrounding the nature of the Divine Self, its attributes, and the nature of divine existence. In the traditional culture, surpassing tradition to engage in attempts to prove the existence of God rationally was considered an intellectual adventure that involved risk-taking. Nevertheless, theologians, especially the Mu'tazilites, engaged in this type of inquiry, which resulted in accusations of heresy being levied against them. Although the Ash'arites tried to distance themselves from the Mu'tazilites' exuberance, they did not leave the arena of this debate. Therefore, theologians paved the way for philosophers, headed by the leading Sheikh, to engage in the matter and present evidence that would impact how medieval theologians would approach the issue. Ibn Sina's contributions, for example, will be considered pioneering in what René Descartes will later present in his ontological proof of the existence of God, as will the contributions of other modern Western philosophers on this issue. The significance of addressing the topic of proving the existence of God through rational means within the Islamic-Arabic context extends beyond the defense of an absolute religious tenet. It encompasses the demonstration of the existence and validity of this rational approach, as well as the display of the intellectual courage of speakers and philosophers in elevating the voice of reason, particularly when dealing with fundamental scriptural beliefs.عرف الفكر في السياق الحضاري العربي الاسلامي سجالا واضحا بين مقاربة نقلية وأخرى عقلية للمسائل الميتافيزيقية الكبرى خاصة تلك التي جرت العادة على ادراجها ضمن الالهيات ومثلت المسائل المتعلقة بالذات الالهية النقطة التي وصل عنده الجدل الى ذروته .ولم يكن علماء الكلام والفلاسفة ليترك جانبا ما يتعلق بطبية الذات الالهية وطبيعة صفاتها بل طبيعة الوجود الالهي .وفي ثقافة نقليّة كان تخطي النقل نحو الخوض في محاولات لإثبات عقلي لوجود الله نوعا من المغامرة الفكرية التي ترتقي الى مستوى المخاطرة .ومع ذلك اقتحم علماء الكلام وخاصة المعتزلة غمار هذا النوع من البحث الذي جعل من البعض يتهمهم بالهرقطة .ورغم أن الأشاعرة حاولوا أخذوا مسافة عن جموح الإعتزال فإنهم لم يغادروا حلبة الخوض في هذا السجال و فتح علماء الكلام بذلك طريق الفلاسفة وعلى رأسهم الشيخ الرئيس للخوض في الامر وتقديم ادليل سيكون له تأثير على الكيفية التي سيتناول بها لاهوتيو القرون الوسطى المسألة وتقديرا لها المجهود فإن ما قدمه ابن سينا على سبيل المثال سيعتبر قصب السبق فيما سيأتي به رني ديكارت في الدليل الانطولوجي على وجود الله وما سيقدمه غيره من فلاسفة الحداثة الغربيين حول هذه المسألة. تكمن أهمية تناول مسالة اثبات وجود الله عقليا في السياق العربي الاسلامي ليس فقط في الدّفاع عن مرتكز مطلق للدين و إنما في إثبات وجود هذا المسار العقلاني واثبات جرأة المتكلمين والفلاسفة على اعلاء صوت العقل وان يكن الامر متعلقا بأهم المسلمات النقلية.
:traditionalist، rational approach، existence of God ،ontological proof ،medieval theologians، Mu'tazilites، Ash'arites، Ibn Sina ; اثبات وجود الله ، دليل التخصيص ، دليل الخلق من عدم ، دليل الإمكان، المعتزلة ،الأشاعرة ،ابن سينا.
خليل ابراهيم الدليمي
.
عطاء الله أحمد الحسبان
.
ص 297-321.
بلعباس يوسف
.
ص 326-351.
غريسي جمال
.
بن خليفة الهام
.
ص 75-104.
تلي فريدة
.
بن بريكة الزهرة
.
ص 19-40.