سلسلة الأنوار
Volume 13, Numéro 2, Pages 429-456
2023-05-20

مسألة الوجود و الماهية عند أبن سينافي مواجهة النقد الرشدي

الكاتب : لسود محمد .

الملخص

Avicenna addres many issues that made his anthology comprehensive in that it has integrated the Greek and Al-Farabi philosophical legacy as well as the rhetorical legacy. This has brought him under light and caught the intention of his followers from, Ibn Rushd who kept criticizing him as though that would give him a way to confirm his originality and legitimacy of his inheritance of Aristotle and philosophy, to Aquinas passing through the philosophers of modernity and contemporaries. The relationship between Existence and Essence is a contentious issue about what Avicenna left of a special stand that moved away from Aristotelianism as a starting point for major philosophical discussions. While this led to the formation of critics such as Ibn Rushd, it also created followers like Aquinas in Latin philosophy and Descartes and Leibniz recently. The latter followed in the same path in distinguishing between Existence and Essence in defining the nature of different beings and in arguing that Existence and Essence are identical in defining the nature of the necessity of existing or God. Even though the majority of scholars have espoused the understanding of Avicenna, the duality that features in some of his writings with respect to the issue of the relationship between Existence and Essence has sparked controversy about the essence of this duality and about whether it reveals a contradiction. Some of these scholars have also wondered whether it would be legitimate to reduce Avicenna's ontology to saying that existence is incidental. قد يكون الكندي أوّل من أحلّ الفلسفة في فضاء الحضارة العربية الإسلامية وقد يكون الفارابي أوّل فيلسوف صاحب مشروع متكامل غير إن ابن سينا سيذهب أبعد من ذلك بتطرّقه إلى مسائل عديدة جعلت من مدونته شاملة ومستوعبة للإرث الفلسفي اليوناني والفلسفي الفارابي وللإرث الكلامي ليصهر ذلك كلّه ضمن نسق فلسفي تضمّن الكثير من الخصوصية والتجديد مما جعله يحظى بالاهتمام عند لاحقيه من ابن رشد ، الذي لم يتوقف عن نقده و كأنه وجد في ذلك سبيلا لتأكيد أصالته وشرعية وراثته لأرسطو والفلسفة ، إلى الإكويني وانتهاء بفلاسفة الحداثة والمعاصرة. وتمثل مسألة العلاقة بين الوجود والماهية و ما تركه ابن سينا حولها من قول خصوصي ابتعد عن الأرسطية منطلقا لمناقشات فلسفية كبرى أفضى الى تشكّل مقاربات نقدية حولها مع ابن رشد وغيره بقدر ما أفرزت أتباعا كالاكويني في الفلسفة اللاتّينية وديكارت وليبنيتز حديثا ،هؤلاء الذين ساروا على نفس الطريق في التّمييز بين الوجود والماهية في تحديد طبيعة الكائنات المختلفة وفي القول بتطابق الوجود والماهية في تحديد طبيعة واجب الوجود أو الله. غير أنه مع ذهاب أغلبية الدّارسين الى تبنّي هذا الفهم للموقف السينوي من المسألة فإن ما تثيره بعض نصوصه من ازدواجية دفع البعض إلى التساؤل عن حقيقة هذا الازدواج في موقف ابن سينا وما إن كان ذلك يكشف عن تناقض أم ان غبن سينا قد اكتفى باعتبار الوجود عرضا وهو ما لم يستسغه ابن رشد وأنطلق منه لتوجيه نقد لاذع للنظرية الوجود السينوية.

الكلمات المفتاحية

The essence. Existence. Identity.quiddity. Accident . substance. corruptible beings .god emanation ; الماهية. الوجود .الإنية.الهوية. الله. الكائنات الفاسدة الفيض. الجوهر. العرض