تدفقات فلسفية
Volume 3, Numéro 2, Pages 48-78
2023-04-02
الكاتب : لسود محمد .
ملخّص: لقد تراءى الغزالي للبعض كأشعري مدافع عن مذهب أهل السنة والجماعة ومنافح بلا حدود للباطنية والصوفية وظهرللبعض الآخركمفسد للسّنة بالتصوف والأفكارالغنوصية بل عدّوه عدوّا لدودا للعقل والفلسفة. ولعلّ المتصفّح لأعماله المختلفة ،وما يجده فيها من صنوف فبعضها فلسفي وبعضها كلامي وبعضها صوفي وبعضها فقهي وبعضها علمي، لا يظفرإلاّ بما يدعّم هذا الطّابع الملغز النّاتج عن فكر متحرّك ومتعدّد وقد يكون حاملا لبذرة الإزدواج الفكريّ في مكوناته البنوية وهوالإحتمال الوارد رغم توجّه الكثيرين إلى الإصرارعلى وحدة الفكرعند الغزالي ،في معنى الوحدة المركبة التي فيها من الثّراء والتجدّد ما دفع إلى الإعتقاد أحيانا كثيرة في نسبة أعمال الى الغزالي هي أعمال لم تكن له وإلى التّشكيك في أصالة كتابات أصيلة في إنتمائها له ولكنّها لا تتماشي مع النموذج المتوخّى في تصورالغزالي وفكره.إنها مسائل وجيهة أفرزت تنوّعا في تأويل ما قام به الغزالي وإختلافا حول الوجه الحقيقي لهذا المفكر الملغز الى الحدّ الذي جعل ابن طفيل في مقدمته لحي ابن يقظان يشيرالى تناقض الغزالي من كتاب الى آخرولذلك نراه يفضل عليه الشيخ الرئيس. ويبدوأن هذا الوضع قد مثل مدعاة لتصنيفات عديدة لهذه القراءات بحسب المنطلقات المنهجية والمسلّمات المعرفية التي إعتمدها كل في مقاربته للتجربة والفكر الغزاليّين ويمكن ضمن هذا الأفق التمييز بين قراءات متعدة أو البحث عن تأويلات مختلفة تكون قادرة على الإحاطة بهذا التنوع والثراء وهو ما سنحاول الإبانة عنه في هذه الدراسة. Abstract: While many critics claimed that Al-Ghazali was an Ash’arite; hence, a preacher of the Sunni theology and a supporter of Albatiniyah and Sufism, some others believed he was anti-suni upholding sufi and agnostic ideas, and as such an anti-rationalist. However, a cursory reading of Al-Ghazali’s works reveals a multiplicity of discourses some of which are philosophical, some speculative, and others are mystical, jurisprudential, and scientific, a fact which consolidated the upheld view on the opaque nature of Al-Gazahli’s thought, the result of, possibly, the dynamic and double-faceted thinking structure. And, indeed, this is the most probable view despite the assertion of many critics on the unity of Al-Ghazali’s thought, in the sense of a compound unity generating diversity and renewal, which prompted many others to credit him works of others, and at the same time, to question the originality of many of his writings because they were not compatible with his line of thought. These plausible claims, in fact, have generated much debate on the philosopher intended meaning, a state of fact which led Ibn Tufail, in his introduction to Hayy Ibn Yaqzan, to point to many contradictions and inconsistencies in Al-Ghazali’s productions, and therefore make him prefer the chief sheikh (Avicena) over him. So within that debate, many readings and interpretations to Al-Ghazali thought and works have been produced depending on the theoretical underpinnings informing those methodological approaches followed in that endeavor. So in light of this context, the present paper aims to reveal the diversity and innovation in Al-Ghazali’s thought and works reflected in the different interpretations and readings in the literature so far.
Keywords:Al-Ghazali. Avicena .Ash’arite. Albatiniyah Sufism .Al-Ghazali’s thought ; الكلمات المفاتيح: الغزالي .ابن سينا. الفكر الغزالي. الباطنية. الأشعرية
المالكي محمد
.
ص 7-30.
هواري معراج
.
بوداود بومدين
.
ص 91-98.