افاق للعلوم
Volume 8, Numéro 1, Pages 104-115
2023-01-03
Authors : Gasmi Mustapha .
ABSTRACT The main purpose behind the present work is to investigate the effectiveness of online writing workshops in enhancing collaboration and improving EFL learners’ writing skills. The aim is to determine within technology-supported writing environments would help enhance students’ awareness of the writing process steps and embitter their written texts, and whether engaging in online writing sessions, characterized by anonymity, had a positive effect on students’ collaboration, motivation and perceptions. The subjects of the study are 30 Algerian university students, assigned to an experimental training group and led the experience of writing essays (anonymously) using Moodle platform, where collaborative feedback is exchanged among members of the experimental group. Students were asked to write an essay as an entry test at the beginning and did an exit test at the end of the study. They were also interviewed at the end of the study. The experiment consisted of a total of ten sessions (1h.30 each) of teaching writing skills. Results of both tests were compared, taking into account the interview responses. The findings revealed that online collaborative writing workshops resulted in many benefits for the students in terms of not only of their motivation but also the improvement of their writing. The experience also helped reduce anxiety and shyness among students since it was conducted anonymously. The overall conclusion is therefore involving students in anonymous online writing workshops helps overcoming psychological obstacles, enhances collaboration among students and results in improvement of their writing production. كان الغرض الرئيسي من هذه الورقة البحثية هو التحقق من مدى فعالية ورش عمل الكتابة عبر الإنترنت ودورها في تعزيز التعاون وتحسين مهارات الكتابة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. كان الهدف تحديد ما إذا كانت بيئات الكتابة المدعومة بالتكنولوجيا من شأنها أن تساعد في تعزيز وعي الطلاب بخطوات عملية الكتابة وتحسين نصوصهم المكتوبة ، وما إذا كان الانخراط في جلسات الكتابة عبر الإنترنت ، التي تتميز بعدم الكشف عن الهوية ، له تأثير إيجابي على تعاون الطلاب وتحفيزهم. كانت عينة الدراسة 30 طالبًا جامعيًا جزائريًا ، تم تعيينهم في مجموعة تدريب تجريبية وقادوا تجربة كتابة المقالات (بشكل مجهول) باستخدام منصة موودل ، حيث يتم تبادل الملاحظات التعاونية بين الأعضاء. طُلب من الطلاب كتابة مقال كاختبار دخول في البداية وأجروا اختبار خروج في نهاية الدراسة. كما تمت محاورتهم في نهاية الدراسة. تكونت التجربة من إجمالي عشر جلسات (ساعة ونصف لكل جلسة) لتعليم مهارات الكتابة. تمت مقارنة نتائج الاختبارين مع الأخذ بعين الاعتبار ردود المقابلة. كشفت النتائج أن ورش العمل الكتابية التعاونية عبر الإنترنت أسفرت عن العديد من الفوائد للطلاب من حيث ليس رفع مستوى الدافعية ولكن أيضًا أدت إلى تحسين كتاباتهم. ساعدت التجربة أيضًا في تقليل القلق والخجل بين الطلاب حيث قاموا بالعمل دون الكشف عن هويتهم. كان الاستنتاج العام لذلك هو المشاركة في ورش عمل للكتابة عبر الإنترنت مجهولة الاسم ساعدت في التغلب على العقبات النفسية ، وتعزيز التعاون بين الطلاب ، وأدت إلى تحسين إنتاجهم الكتابي.
Collaboration ; EFL learners ; Motivation ; Online Teaching ; Writing Skills
Abdaoui Mounya
.
pages 3-13.
.بليردوح .كوكب الزمان
.
بن صغير كريمة
.
ص 68-80.
Azzioui Assia
.
pages 68-84.