مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 17, Numéro 1, Pages 601-615
2023-03-31
Authors : Gasmi Mustapha .
ABSTRACT: Writing is a demanding task especially for second or foreign language learners. That is why most of EFL learners are struggling with this skill. Any support we would develop towards improving EFL learners’ writing production should be related to collaborative learning. Besides, more electronic learner-centered and collaborative approaches have emerged to facilitate student-centered learning. Thus, in the present study, the researcher worked on peer feedback, as a form of collaborative remedial work of written composition using ICT to implement enhancement activities that are likely to bring about students’ contribution to improve their writing performance. This paper has an experimental nature; it relied on a variety of research tools. According to the findings, there was a general agreement upon the usefulness of the experience. For students, working anonymously in an online group makes one discover many things and leads one to share knowledge with the others. The findings gave support to the efficacy of technology-supported peer feedback in improving the quality of students’ revised and new essays, thus encouraging teachers to use this technique in their writing classrooms. ,Keywords: EFL learners, Feedback, Online learning, Peer feedback, Writing skill ملخص: التعبير الكتابي مهمة شاقة خاصة لمتعلمي اللغة الثانية أو الأجنبية، ولهذا هو فإن معظم متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية يعانون في اكتساب هذه المهارة. وبناء عليه فإن أي دعم نطوره لتحسين إنتاج كتابات متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مرتبط بالتعلم التعاوني. ومما يساعد لبلوغ هذه الغاية، ظهور العديد من المناهج الإلكترونية التي تركز على المتعلم والتعلم التعاوني لتسهيل التعلم المتمحور حول الطالب. وهكذا فإنه في الدراسة الحالية، عمل الباحث على ملاحظات الأقران، كشكل من أشكال العمل العلاجي التعاوني للتكوين في مهارة التعبير الكتابي باستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لتنفيذ أنشطة التعزيز التي من شأنها أن تحقق مساهمة الطلاب في تحسين أدائهم الكتابي. هذه الورقة لها طبيعة تجريبية. اعتمدت على مجموعة متنوعة من أدوات البحث. وفقًا للنتائج، كان هناك اتفاق عام على فائدة التجربة. بالنسبة للطلاب، فإن العمل بهوية مجهولة في مجموعة عبر الإنترنت يجعل الطالب يكتشف أشياء كثيرة ويقوده إلى مشاركة المعرفة مع الآخرين. قدمت النتائج دعمًا لفعالية تعليقات الأقران عبر الخط في تحسين جودة مقالات الطلاب المنقحة والجديدة، وبالتالي تشجيع المعلمين على استخدام هذه التقنية في فصول التعبير الكتابي الخاصة بهم.
EFL learners ; Feedback ; Online learning ; Peer feedback ; Writing skill
Ouali Chafa
.
Drid Touria
.
pages 903-928.
Djoudi Ouassila
.
pages 706-718.
Djerrah Zeyneb
.
Maouche Salima
.
pages 403-416.
Beddiaf Abdelkhalek
.
Ouahmiche Ghania
.
pages 645-656.