مقاربات في التعليمية
Volume 3, Numéro 2, Pages 1-19
2022-06-30

الطريقة المثلى لتعليم اللّغة العربية للنّاطقين بغيرها

الكاتب : عبديش فتيحة .

الملخص

أتحدث في بحثي هذا عن طرائق التّدريس التي ظهرت مع بداية الاهتمام بتعليم اللّغات الأجنبية، كتعليم اللّغة العربية للنّاطقين بغيرها، إذ تعد طرائق التدريس ضرورية لتعليم اللغة، وقد توالت من القديم إلى الحديث وكلّها تسعى إلى خدمة وتحسين مستوى تعليم اللّغة، وهي مختلفة من حيث كيفية تقديم اللغة، فمنها ما يهتم بالجانب الشفهي، ومنها ما يهتم بالجانب الكتابي، أو القرائي، حسب اهتمامات وأغراض المتعلمين، وقد اعتُمِد على هذه الطرائق نفسها في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وتطورت مع التطورات الراهنة في حقل تعليمية اللغات وهي تنقسم إلى طرائق قديمة وأخرى حديثة، نذكر منها: طريقة النحو والترجمة، الطريقة السمعية الشفوية، طريقة القراءة، الطريقة الاتصالية، وغيرها من الطرائق التي استُحدِثت في هذا المجال. This research discusses the teaching methods that emerged with the beginning of the interest in teaching foreign languages, such as teaching Arabic to non-native speakers, as these methods are necessary for language teaching, and they have gone from ancient to today and their goal is to serve and improve the level of language education, some of these methods are concerned with the oral aspect, Including what is concerned with the written aspect, or reading, according to the interests and purposes of the learners, and these same methods have been relied upon in teaching Arabic to non-native speakers, and have developed with the current developments in the field of language teaching, which are divided into old and modern methods, among which are: the method of grammar and translation, and the method The audio-oral method, the reading method, the communicative method, and other methods that have been developed in this field.

الكلمات المفتاحية

طرائق التدريس، تعليم اللغات، اللغة العربية، الناطقون بغير العربية.