Revue Des Sciences Humaines
Volume 31, Numéro 4, Pages 747-762
2021-01-10
Authors : Sahli Fatiha .
Abstract The present study aims at motivating Algerian university students and fostering their autonomy to use e-learning effectively to overcome COVID 19 outbreak. In this regard, three hypotheses were specified: First, it is hypothesized that if students have the inner motivation and a willingness to study they will surely succeed to overcome this pandemic situation and study in these bad and stressful conditions. Second, if students use different academic websites effectively, it would activate and promote their autonomy to learn beyond the classroom. Third, it has also been hypothesized that if English language learners develop a certain degree of autonomy, it would lead to e-learning quality improvement. To verify such a premise, a questionnaire was sent to fifty teachers of English at University Constantine 1 to collect their point of view. The results show that students who are intrinsically motivated develop their autonomy and become effective successful e-learner. Key words: Students’ autonomy, e learning, students’motivation, Covid 19 outbreak. الملخص تهدف الدراسة الحالية إلى تحفيز طلاب الجامعات الجزائرية وتعزيز استقلاليتهم لاستخدام التعلم الإلكتروني بشكل فعال خصوصا لاجتياز الوضع الوبائي . في هذا الصدد، تم تحديد ثلاث فرضيات: أولاً، من المفترض أنه إذا كان لدى الطلاب دافع داخلي واستعداد للدراسة، فسوف ينجحون بالتأكيد. ثانيًا، إذا استخدم الطلاب مواقع الدراسة بشكل فعال ، قد يؤدي ذلك إلى تنشيط وتعزيز استقلاليتهم. ثالثا، تم الافتراض أيضًا أنه إذا طور طلبة اللغة الإنجليزية درجة معينة من الاستقلالية ، فسيؤدي ذلك إلى تحسين جودة التعلم الإلكتروني. للتحقق من هذه الفرضيات، تم إرسال استبيان إلى خمسون مدرسين للغة الإنجليزية في جامعة قسنطينة 1 لجمع وجهات نظرهم فيما يتعلق بالمتعلمين المستقلين والتعلم الإلكتروني الفعال خلال فترة جائحة كوفيد 19. تظهر النتائج أن الطلاب الذين لديهم دوافع داخلية تحفزهم علي التعلم بكل استقلالية. كما تظهر النتائج أن المعلمين الذين حفزوا طلابهم وظلوا على اتصال بهم عبر الإنترنت زادوا من استقلاليتهم حيث اصبح هؤلاء الطلبة ا يتقنون التعلم عن بعد. الكلمات المفتحية: استقلالية الطلاب ، تحفيز الطلاب, التعلم الإلكتروني، تفشي مرض كوفيد 19. Abstract La présente étude vise à motiver les étudiants universitaires Algériens et à favoriser leur autonomie à utiliser efficacement l'apprentissage en ligne pour surmonter l'épidémie de Covid 19. À cet égard, trois hypothèses ont été précisées: Premièrement, on émet l'hypothèse que si les etudiants ont une motivation intérieure et une volonté d'étudier, ils réussiront sûrement à surmonter cette situation pandémique et à étudier dans ces conditions difficiles et stressantes. Deuxièmement, si le sapprenants utilisent efficacement différents sites Web universitaires, cela activerait et favoriserait leur autonomie pour etudier au-delà de la salle de classe. Troisièmement, si les apprenants développaient un certain degré d'autonomie, cela conduirait à une amélioration de la qualité de l'apprentissage électronique. Pour vérifier une telle prémisse, un questionnaire a été envoyé à une cinquantaine de professeurs d'Anglais de l'Université Constantine 1 pour recueillir leur point de vue. Les résultats montrent que les etudiants qui sont intrinsèquement motivés développent leur autonomie et deviennent des apprenants efficaces. Mots clés: Autonomie, l'apprentissage électronique, motivation, épidémie.
Students'autonomy ; e-learning ; students'motivation ; COVID19 outbreak
Chadli Abdelhadi Ahmed
.
Djaileb Farida
.
pages 801-813.
Mezhoud Soraya
.
pages 504-517.
بن عودة محمد الأمين
.
بن شهرة محمد
.
ص 407-426.