مجلة العلوم و التكنولوجية للنشاطات البدنية و الرياضية
Volume 17, Numéro 3, Pages 45-56
2020-12-01
Authors : Haouassi Abderrahmane . Boudjemia Mustapha . Izri Swanilda Mekioussa .
:Abstract :OBJECTIVE The aim of this study was to identify the kinematic variables that determine the good performance of running skill in male preschool children aged 5 to 6 years. :METHODS Thirty children were evaluated, and for data collection, we used a test of running at maximum speed for 20 meters to measure the running skill in preschool .children, and then photographed by a digital camera, which was set on the left side of the running line :RESULTS The discriminant analysis showed that the running speed achieved in a 20-meter run test in preschool males 5-6 years in addition to age and anthropometric characteristics (height and weight) is greatly influenced by the following kinematic variables: step length, step frequency, support phase time, as well as flight phase time, and among all the kinematic variables, the step length and step frequency are the most specific variables for the variation in running speed achieved by children. :CONCLUSIONS Based on the previous results, the study recommended the developing of motor activities focusing on the above kinematic variables الملخص: هدف البحث: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على المتغيرات الكينيماتيكية التي تحدد الأداء الجيد لمهارة الجري لدى الأطفال الذكور في سن ما قبل المدرسة الذين تتراوح أعمارهم بين 5 إلى 6 سنوات. الطرق المستخدمة في البحث: تم إجراء إختبار الجري على ثلاثين طفلاً ، ولجمع البيانات ، استخدمنا اختبارًا للجري بأقصى سرعة 20 مترًا لقياس مهارة الجري لدى أطفال ما قبل المدرسة ، ثم تم تصويرهم بواسطة كاميرا رقمية ، تم وضعها في الجهة اليسرى ، على جانب خط الجري. النتائج: أظهر التحليل التمييزي للنتائج أن سرعة الجري التي تحققت في اختبار جري 20 مترًا لأطفال ما قبل المدرسة ذكور 5-6 سنوات تتأثر بشكل كبيربالعمر والخصائص الجسمية (الطول والوزن) بالإضافة إلى المتغيرات الكينيماتيكية التالية: طول الخطوة ، تردد الخطوة ، زمن مرحلة الارتكاز، بالإضافة إلى زمن مرحلة الطيران، ومن بين جميع المتغيرات الكينيماتيكية، يعد طول الخطوة وتردد الخطوة من أكثر المتغيرات تحديدًا للتباين في سرعة الجري التي يحققها الأطفال. الاستنتاجات: بناءً على النتائج السابقة أوصت الدراسة بضرورة تطوير الأنشطة الحركية مع التركيز على المتغيرات الكينيماتيكية المذكورة أعلاه.
kinematic variables ; running skill ; preschool children
Alkenany Qasim Mohammed Sayah
.
pages 121-135.
Kihel Smail
.
Elhadi Aissa
.
Saidi Zerrouki
.
pages 633-644.
Benhiba Tadj Eddine
.
Gueracha Taieb
.
Yahiaoui Abderahim
.
pages 613-623.
Essam Eldin Shaaban Aly Hassan
.
pages 3-10.