دراسات في علم الارطوفوبيا وعلم النفس العصبي
Volume 4, Numéro 1, Pages 50-65
2019-12-01
الكاتب : بوداري عزالدين . بوعزة الصالح .
ملخص: يعد الإنسان بطبعه كائنا اجتماعيا ينشأ في جماعة وينتمي إليها، وتلعب حاسة السمع دورا هاما وبارزا في هذا الصدد، حيث تسمح للفرد بسماع الأصوات والكلمات التي ينطق بها الآخرون من حوله فيشرع في تقليدها مما يساعده على تعلم تلك اللغة فيتمكن إثر ذلك من التعامل والتواصل والتفاعل في جماعته. ومن هذا المنطق فإن أي قصور ينتاب حاسة السمع يؤثر بطبيعة الحال على الأداء الوظيفي الخاص بها سواء تمثل ذلك في ضعف السمع أو حتى في فقد السمع، ومن ثم فإنه يترك أثرا سلبيا واضحا على الفرد وعلى جوانب شخصيته بشكل عام عقليا وانفعاليا واجتماعيا وجسميا وحركيا ولغويا وأكاديميا (عادل عبد الله محمد، الإعاقة الحسية ص149). وللوقوف على ما يعانيه الطفل الأصم بفقدانه حاسة السمع ارتأينا أن نتناول هذا الموضوع بالدراسة تحت عنوان "تحليل ودراسة مهارة الحساب عند الطفل الأصم" وذلك في دراسة مقارنة بين أطفال صم مدمجين في النظام العادي وآخرون غير مدمجين وعلى أي مستوى تظهر هذه الفروق. الكلمات المفتاح: مهارات الحساب-أطفال صم-طفل مدمج –طفل غير مدمج Abstract: A human being is a social organism that arises in and belongs to a group, and the sense of hearing plays an important and prominent role in this regard, allowing the individual to hear the voices and words spoken by others around him and begin to imitate it, which helps him to learn that language so that the effect of it can be dealt and communicate and interaction in his group. In this sense, any deficiency in the sense of hearing naturally affects its own functional performance, whether in the form of hearing impairment or even hearing loss, and thus has a clear negative impact on the individual and on aspects of his personality in general, mentally, emotionally, socially, physically, dynamically, linguistically and academically (Adel AB Dr. Allah Muhammad, sensory impairment p. 149). In order to find out what the deaf child suffers by losing the sense of hearing, we thought we should take up this topic by studying under the title "Analyzing and studying the skill of the deaf child's account" in a comparative study between deaf children in the regular system and others who are not integrated and at what level these differences appear. Keywords: arithmetic skills-deaf children-integrated child-non-integrated child 1- ا
مهارات الحساب-أطفال صم-طفل مدمج –طفل غير مدمج
عباسي سعاد
.
مخفوظي أمين
.
ص 08-30.
براهيمي سعاد
.
زدام حدة
.
ص 206-224.
زغيش وردة
.
ص 233-254.