مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 8, Numéro 3, Pages 64-82
2024-11-30

توظيف تقنية التزييف السطحي Shallow Fakes عبر الإشهار الالكتروني للمنتجات الطبية التجميلية Employing Shallow Fakes Technology Through Electronic Advertising Of Cosmetic Medical Products

الكاتب : فلاك فريدة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على تقنية التزييف السطحي عبر الإشهار الالكتروني للمنتجات الطبية التجميلية، ولتحقيق الهدف من الدراسة تم اعتماد المنهج المسحي وأداة تحليل المضمون. من النتائج المتوصل إليها: استخدام اللغة العربية الفصحى في الإشهار للمنتج الطبي التجميلي A-Ridules، وتم استخدام خطاب مركب أُخضع للتزييف في عرض المنتج المذكور، استخدام أسلوب مباشر في التزييف على مستوى الشكل والمضمون، إلى جانب أن عنصر الألفاظ والعبارات مع لغة الجسد تَجَسَّدَ في المقاطع المنتجة للإشهار الالكتروني لقدرتها على تقديم المنتج بطريقة إقناعية، وجود أخطاء صرفية وإملائية في النصوص المكتوبة، تكرار الإشهار بنفس المعلومات مع اختلاف الفاعلين، تضارب المعلومات لنفس الإشهار. This study aims to identify the technique of superficial counterfeiting through electronic advertising of cosmetic medical products. To achieve the aim of the study, the survey method and the content analysis tool were adopted. Among the results reached: the use of the classical Arabic language in advertising the medical cosmetic product A-Ridules, and a complex speech subjected to falsification was used in presenting the aforementioned product, the use of a direct method of falsification at the level of form and content, in addition to the fact that the element of words and phrases with body language was embodied In the clips produced for electronic advertising due to their ability to present the product in a persuasive manner, the presence of morphological and spelling errors in written texts, repetition of advertising with the same information with different actors, and conflicting information for the same advertisement.

الكلمات المفتاحية

الإشهار الالكتروني ; المنتجات الطبية التجميلية ; تقنية التزييف السطحي ; قناة الجزيرة ; قناة النهار ; A-Ridules ; Electronic advertising ; Plastic medical products ; Surface counterfeiting technology ; Al Jazeera TV ; Ennahar TV