مجلة النص
Volume 11, Numéro 2, Pages 10-22
2024-12-01
الكاتب : سوالمي الحبيب .
يهدف هذا المقال إلى البحث عن مشكلة حدود التلقي والتأويل في العرض المسرحي، إذ أصبحت نظرية التلقي والتأويل ذات مكانة راقية في النقد المسرحي الحديث، لذا ركزنا في هذا المقال على مفهوم التأويل عند صانع العرض المسرحي، والحدود التي لا يجب أن يتجاوزها، كما يتحدث المقال عن العلاقة الجدلية بين قيم النص الدرامي المكتوب، وانعكاساته ركحيا، إضافة على مستويات التأويل انطلاقا من النص المكتوب ووصولا إلى النص المعروض على خشبة المسرح. كما تجدر الإشارة كذلك أننا سنتطرق إلى أساليب التأويل عند المخرج المسرحي ووسائله الفنية والفكرية التي تساعده على تأويل النص وشرحه وتفسريه للمتلقي دون الخرج عن الإطار الفكري العام للنص الدرامي. This article aims to research the issue of the limits of reception and interpretation in the theatrical presentation, as this theory – reception and interpretation – has become a prestigious position in modern theatre criticism, so we focused in this article on the concept of interpretation for the theatre maker and the limits that he should not exceed. The article also talks about the dialectical relationship between the values of the written dramatic text and its reflections on the stage, in addition to the levels of interpretation from the written text to the text displayed on the stage, in addition to the levels of interpretation from the written text to the text displayed on the stage. It is also worth mentioning that we will address the methods of interpretation of the theatre director and his artistic and intellectual means that help him to interpret the text and explain it to the audience without deviating from the general intellectual framework of the dramatic text.
نظرية التأويل، نظرية التلقي، مستويات التأويل، النص الدرامي، العرض المسرحي. ; hermeneutic theory, reception theory, hermeneutic levels, dramatic text, theatre performance.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
بونوة خيرة
.
ص 173-187.
لخذاري سارة
.
بلغربي عبدالقادر
.
ص 142-170.