الباحث
Volume 16, Numéro 2, Pages 350-373
2024-09-30
الكاتب : ياحي هشام .
يتحدث هذا المقال عن العوامل المؤثرة في انقرائية النّصوص في اللّغة العربية، وقد خَصَّصَ لنفسه مجالاً تطبيقيّا، ألا وهو كتاب اللّغة العربية للسنة الخامسة من التّعليم الابتدائي، وقد بَدَأَنا البحث بمقدمة طرحنا فيها إشكالية البحث، ثم انتقلنا إلى التّعريف بمصطلح الانقرائيّة، لننتقل بعدها إلى العوامل المؤثرة فيها، وقد حصرناها في ثلاثة عوامل: أوّلها يعود إلى النّص بما يحتويه من كلمات وجمل وأفكار...إلخ، وثانيها يعود إلى الإخراج الفني للنّص بما يحتويه من تنظيم وطباعة وصور...إلخ، وآخرها يعود إلى القارئ بميولاته ودوافعه وخبراته...إلخ، وقد ختمنا البحث بخاتمة حصرنا فيها مجموعة النتائج الّتي توصّلنا إليها.This article discusses the affecting factors in the readability of texts in the Arabic language, devoting itself an applied field, which is the Arabic language textbook for the fifth grade of primary school. We began the research with an introduction which has introduced the research problem, then we moved to defining the term readability, moving later to the factors affecting it. We have limited it into three factors. The first factor goes back to the text, including words, sentences and ideas. The second of which is related to the artistic direction of the text, counting its organization, printings and images. The last factor is associated with the reader along with his inclinations, motives and experiences. In conclusion, the research summarizes the attained set of results we have reached.
الانقرائية ; النص ; القارئ ; الكلمة ; القسم الخامس الابتدائي ; Readability ; the text ; the reader ; the word ; the fifth grade
سحواج امحمد
.
ص 99-108.
زلالي نوال
.
يحياوي حفيظة
.
ص 90-108.
طلحاوي صليحة
.
ص 269-284.
بوجناح مريم
.
ص 98-116.
قراشي مريم
.
عباس نبيلة
.
ص 12-34.