مجلة إيليزا للبحوث والدراسات
Volume 8, Numéro 1, Pages 94-113
2023-12-15
الكاتب : كامل نجيب . عيادي منير .
تهدف هذه الدراسة إلى قياس مدى مساهمة مختلف المتغيرات المساهمة في بناء هوية المؤسسة التجارية بالجزائر وتحديدا مؤسسة الاتصالات جازي، للوصول إلى التقييم الحقيقي الذي يراه الزبائن حول متغيرات هوية المؤسسة، وهذا القياس يكون وفقا لنموذج متكامل يعبر عن اهم المتغيرات بأبعادها ومؤشراتها المساهمة في بناء هوية المؤسسات الاقتصادية والتجارية، ولتحقيق الدراسة تم إعداد استمارة الاستبيان وتوزيعها بطريقة قصدية على وتستقر الدراسة على 37 مفردة بحثية، ليتم تحليل البيانات بإستخدام حزمة التحليل الإحصائي SPSS 25، وقد أشارت النتائج إلى وجود علاقات ارتباطية قوية بين كل متغير من متغيرات الدراسة: الاتصالات والثقافة والسلوكات والتصميم الخاص بالمؤسسة على هويتها. This study aims to measure the extent to which the various variables contribute to building the identity of the commercial establishment in Algeria, specifically the Djezzy Communications Corporation. This is to reach the real assessment that customers see about the enterprise identity variables, and this measurement is according to an integrated model that expresses the most important variables with their dimensions and indicators contributing to building the identity of economic and commercial institutions. To achieve the study, a questionnaire was prepared and distributed in an intentional way to the study, and the study settles on 37 research items, The data is analyzed using the SPSS 25 statistical analysis package. The results indicated that there are strong correlations between each variable of the study: communication, culture, behaviors, and the design of the organization's identity.
مؤسسة تجارية ; هوية ; هوية المؤسسة ; متغيرات
لاغة سمية
.
بولفراخ سارة
.
ص 41-52.
عــواج سامية
.
ص 194-212.
محمد الشريف الأمين
.
ستي سيدأحمد
.
ص 682-700.
ناصر دادي عدون
.
هواري معراج
.
ص 203-232.
بسطامي فتحي
.
شرقي مهدي
.
ص 312-329.