دراسات في علوم الانسان والمجتمع
Volume 5, Numéro 4, Pages 122-135
2023-01-10
الكاتب : لعياضي عبد الحكيم .
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تأثير الصعوبات (القانونية، الاقتصادية) لعملية التسويق الرياضي في ظل وباء كوفيد 19 بالأندية المحترفة لكرة القدم بالجزائر. وتكونت عينة البحث من (63) فرد من أعضاء مجلس الإدارة للشركات التجارية الرياضية، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة، واعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي التحليلي مع استخدام أداة الاستبيان. ومن أهم النتائج المتوصل اليها: - توجد درجة عالية لتأثير الصعوبات القانونية لعملية التسويق الرياضي في ظل وباء كوفيد 19، -توجد درجة متوسطة لتأثير الصعوبات الاقتصادية لعملية التسويق الرياضي في ظل وباء كوفيد 19. ويوصي الباحث: مواكبة التطورات القانونية الحاصلة في التسويق الرياضي والتي تتماشى مع جائحة كوفيد19. -تطوير البنية التحتية للتكنولوجيا الاتصال والانترنيت والاستغلال الأمثل للتكنولوجيا المتاحة في مجال التسويق الرياضي خاصة في ظل وباء كوفيد19. - إعادة النظر في القوانين واللوائح الرياضية بصفة عامة ومجال التسويق الرياضي بصفة خاصة سواء في الظروف العادية أو في الأزمات (كوفيد 19) نموذجا. - إعداد لجنة متخصصة في مسايرة الأزمات (كوفيد 19)، والتي تعمل على تخطيط وإعطاء الحلول البديلة في مجال التسويق الرياضي. The study aimed to identify the degree of impact of the difficulties (legal, economic) of the sports marketing process in light of the Covid-19 epidemic on professional football clubs in Algeria. The research sample consisted of (63) members of the board of directors of commercial sports companies, and they were selected in a simple random way, and we relied in our study on the descriptive analytical approach with the use of the questionnaire tool. Among the most important results reached: - There is a high degree of the impact of legal difficulties in the sports marketing process in light of the Covid 19 epidemic, - There is a medium degree of the impact of economic difficulties in the sports marketing process in light of the Covid 19 epidemic. The researcher recommends: Keeping abreast of legal developments in sports marketing that are in line with the Covid-19 pandemic. - Developing the infrastructure for communication technology and the Internet, and making the best use of available technology in the field of sports marketing, especially in light of the Covid-19 epidemic. - Reconsidering sports laws and regulations in general and the field of sports marketing in particular.
الصعوبات القانونية ; الصعوبات الاقتصادية ; التسويق الرياضي ; الاحتراف الرياضي ; كوفيد19
بنين عبد الرحمن
.
ص 522-545.
حمزة شريف
.
مفتاح مجادي
.
صالح ربوح
.
ص 242-258.
خذايرية اسامة
.
مخلفي رضا
.
ص 487-500.
عبد اللاوي عقبة
.
مخزومي لطفي
.
جوادي عصام
.
ص 167-182.