مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 11, Numéro 3, Pages 37-55
2022-09-18
الكاتب : بتقة ليلى .
نهدف من خلال هذه الدراسة إلى التعرف على واقع أداء مخابر البحث بقطاع التعليم العالي، وهل هناك إجادة في نوعية ماتقدمه هذه المخابر للحياة البحثية العلمية والمجتمعية، وكذا الوقوف على عوائق أداء هذه المخابر البحثية ومساهمتها في تجويد الفعل الجامعي، من خلال دراسة حالة مخابر كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة محمد بوضياف المسيلة(البالغ عددها 08)، وبالاعتماد على أسلوب التحليل الكيفي لدليل المقابلة. حيث توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها غياب استراتيجية مبدأ البحث العلمي من أجل التنمية المستدامة، وكذا غياب القوانين المنظمة لعملية الشراكة بين قطاعات المجتمع وهذه المخابر. Abstract We aim through this study to identify the reality of the performance of research laboratories in the higher education sector, and is there proficiency in the quality of what these laboratories offer to the scientific and community research life, as well as to identify the obstacles to the performance of these research laboratories and their contribution to the improvement of university action, through a case study on08 laboratories of the Faculty of Humanities and social Sciences at the University of Mohamed Boudiaf M'sila, and based on the method of qualitative analysis of the interview guide. Where we reached a set of results, the most important of which is the absence of a strategy for the principle of scientific research for sustainable development, as well as the absence of laws regulating the process of partnership between the sectors of society and these laboratories.
مخابر البحث؛الجودة؛ قطاع التعليم العالي؛جودة االبحث؛ إدارة المعرفة.
عثامنية فاتح
.
سايحي سليمة
.
ص 209-223.
محمد لمين بونيف
.
نصيرة لمين
.
ص 8-21.
سعاد ولد محي الدين
.
أسماء إبراهيمي
.
ص 1-13.
مقيمح صبري
.
رمضان ايمان
.
ص 13-28.
صادق زهراء
.
بن دخيس عبد الكريم
.
ص 305-314.