مقاربات في التعليمية
Volume 3, Numéro 3, Pages 29-46
2022-07-17
الكاتب : روينة عبدالكريم .
إنّ تأثير التكنولوجيا والمعلوماتية في حياتنا المعاصرة بات جليا أكثر، حيث أصبحت الأجهزة الإلكترونية الذكية عصب الحياة المعاصرة، ولغتها الحيّة في شكلها الجديد، ومع سهولة استخدام التطبيقات الإلكترونية بل وسهولة برمجتها وتوفر الوسائل التي تتيح ذلك، أخذ النشاط الإنساني يبدع مختلف البرامج والتطبيقات التي تستهدف كل أشكال الحياة الإنسانية، ولم تكن البيئة التعليمية بمنأى عن ذلك بل تعرف مكتبات التطبيقات توفّر الكثير من التطبيقات التعليمية. إن تعليم اللغة العربية وتعلّمها في عصر المعلومات بات يثير الكثير من التساؤلات، حول ماهية وأشكال التطبيقات التعليمية التي يمكن استغلالها كوسيلة تعليمية تيسّر على الطلاب الارتشاف من نبع العربية الصافي لكي يلتحق من ليس من أهل العربية بأهلها سمعا ونطقا قراءة وكتابة، ويعد تطبيق ويشات(WeChat) أحد أهم التطبيقات الوسيطة في تعليم اللغة العربية، وسنقف من خلال هذه الدراسة على أهميّة هذا التطبيق في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها. The impact of technology and informatics in our contemporary life has become more and more evident, as smart electronic devices have become the backbone of contemporary life, and their living language in their new form, and with the ease of using electronic applications and even the ease of programming them and the availability of the means that allow this, human activity is innovating various programs and applications that target all Human life forms, and the educational environment was not immune to this, but application libraries are known to provide many educational applications. Teaching and learning the Arabic language in the information age has raised many questions, about the nature and forms of educational applications that can be exploited as an educational tool that facilitates the students’ benefit from the pure source of Arabic in order for those who are not from Arabic to join its people, hearing, speaking, reading and writing, and the WeChat application is considered is one of the most important intermediate applications in teaching Arabic, and we will stand through this study on the importance of this application in teaching Arabic to non-native speakers.
تعليمية اللغة ; language teaching ; تعليم إلكتروني ; e-learning ; تطبيقات تعليمية إلكترونية ; e-learning applications
حميدي بن يوسف
.
ص 75-116.
بعطوط نورالهدى
.
ص 255-268.
إبراهيم بن علي الدبيان
.
ص 258-279.
خلوت فتيحة
.
مكي صليحة
.
أوشيش كريمة
.
صادمي أسيا
.
حمراوي محمد
.
ص 279-301.