الباحث
Volume 14, Numéro 1, Pages 293-310
2022-05-28
الكاتب : منصر أمير .
نروم من هذا البحث محاولة النظر إلى نمط من التأليف السردي العربي، تشكل فرادته وذلك بالنظر إلى موقعه العبر نوعي على تخوم أكثر من نوع، وسيطًا تربويًا وتعليمياً ومعرفياً يتيح أمامهم عديد الفرص للفهم والتعلم، هو أدب الأطفال، وفي خضم ذلك يأتي هذا البحث بغرض تسليط الضوء على واقع أدب الأطفال في العالم العربي في ظل التطور الثيماتيكي الذي شهده الأدب بصفة عامة. إضافة إلى محاولة الكشف عن أهم المشكلات التي تعترض بناء أدب أطفال عربي في ظل الثقافة العولمية والهيمنة الغربية على الفكر العربي الحديث، مقدمين الحلول النوعية لإثراء هذا النمط من التأليف الأدبي، في منحييه: الإبداعي، والأكاديمي. We seek from this research an attempt to look at a pattern of Arabic narrative composition, whose uniqueness is formed by looking at its position of qualitative lessons on the borders of more than one kind, and an educational, educational and cognitive medium that provides them with many opportunities for understanding and learning, it is children's literature, and in the midst of that this research comes with the aim of shedding Spotlight on the reality of children's literature in the Arab world in light of the thematic development that literature has witnessed in general. In addition to trying to uncover the most important problems facing building Arab children's literature in light of globalization and Western domination of modern Arab thought, providing qualitative solutions to enrich this type of literary authorship, in its creative and academic aspects.
الطفولة ; أدب الأطفال ; التربية ; التعليم ; معايير الضبط ; Childhood ; children's literature ; Education ; Learning ; Tuning criteria
بلايلي العيد
.
حاج هني محمد
.
ص 688-705.
طالة لامية
.
ص 165-178.
بن عيسى عبد الحليم
.
ص 03-10.
قيدوم فلة
.
بلقاسي كريم
.
ص 1005-1029.