الكَلِم
Volume 6, Numéro 1, Pages 145-163
2021-06-01
الكاتب : حديبي عبير . جغدير عبد السلام .
شهد الأدب الشعبي استلهاما واضحا للسرد العجائبي كونه خطابا تخييليا يقترن بالأشياء الخارقة، ويركز على الغرابة ويتأرجح بين الواقع واللاواقع، فهو يسعى لكسر الواقع والانطلاق إلى اللامعقول للتعبير عن صراعات النفس البشرية و إثارة الحيرة والتردد لدى المتلقي، وهذه الدراسة الموسومة بــــ: البعد العجائبي في الحكاية الخرافية –سميميع بن لحنش- أنموذجا- تمحورت حول عالم خيالي عجائبي يصادف القارئ فيه مجموعة من الشخصيات الخرافية، تعرضت للتحولات والامتساخات في ذلك الفضاء اللامعقول، حيث تنتقل من عالم لآخر عبر زمن سحري ساهم في تسريع الأحداث، وجذب المتلقي لينتقل مع تلك الشخصيات بتأويلاته الفكرية والإيديولوجية. Popular literature has clearly inspired from the miraculous narrative as a fictional discourse connected to supernatural things, focusing on the strangeness, and swinging between reality and unreality. It seeks to break through the reality and go to the unreasonable to express the struggles of the human soul and provoke confusion and hesitation among the receiver. This study , which is characterised by miraculous dimension in the superstitious story - Samimi bin Lahnach - a model - centers around a miraculous fantasy world in which the reader encounters a group of superstitious characters, subjected to transformations and monsters in that incredible space, where they move from one world to another through a magical time that helped to accelerate events, and attract the receiver to move with these personalities with intellectual and ideological interpretations.
العجائبية ; الحكاية الخرافية ; العجيب ; الغريب
حاتم كعب
.
ص 183-193.
Bougoufa Sabrina
.
pages 90-100.
سي طيب نصيرة
.
ص 489-501.
سلطاني سهام
.
حني عبد اللطيف
.
ص 1231-1246.