مجلة الباحث للعلوم الرياضية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 1, Pages 232-245
2021-01-10

دراسة أثر أسلوبي الاكتشاف الموجه والتبادلي على مستوى الجانب المعرفي والانفعالي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

الكاتب : العيد بن سميشة .

الملخص

هدفت الدراسة التعرف إلى تأثير أسلوبي التدريس بالاكتشاف الموجه والتبادلي في تنمية الجانب المعرفي والانفعالي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، واستخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي، على عينة قوامها (36) تلميذ من أقسام السنة الثانية ثانوي، وتم اختيار العينة بالطريقة القصدية، واعتمد الباحث الأدوات الاستبيان وبرنامج للوحدات التعليمية، وأسفرت نتائج الدراسة على وجود دلالة إحصائية في الجانب المعرفي لأسلوب الاكتشاف الموجه، ووجود دلالة إحصائية في الجانب الانفعالي للأسلوب التبادلي، وعدم وجود دلالة إحصائية في متغيرات الدراسة بين الأسلوبين في الاختبار البعدي. وأوصى الباحث بضرورة استخدام هذه الأساليب في تعزيز الروابط التعليمية بين عناصر العملية التعليمية التعلمية، وحث المشرفين التربويين على المتابعة المستمرة والموضوعية لمدرسي المادة لتحقيق وتطبيق أساليب التدريس الحديثة في جميع الأطوار. - الكلمات المفتاحية: (أسلوب الاكتشاف الموجه، الأسلوب التبادلي، الجوانب المعرفية والانفعالية). The study aimed to identify the effect of the two teaching styles through directed and reciprocal discovery on the development of the cognitive and emotional side of high school students. The researcher used the experimental approach with a quasi-experimental design, on a sample of (36) students from the sections of the second year of secondary school, and the sample was chosen by the intentional method. The researcher adopted questionnaire tools and a program for educational units, The results of the study resulted in a statistical significance in the cognitive side of the directed discovery method, the presence of statistical significance in the emotional side of the reciprocal method, and the absence of statistical significance in the study variables between the two methods in the post-test. The researcher recommended the necessity of using these methods in strengthening the educational links between the elements of the educational learning process, and urging the educational supervisors to continuously and objectively follow up the subject teachers to achieve and apply modern teaching methods in all stages. Key words: (the directed discovery method, the reciprocal method, the cognitive and emotional aspects).

الكلمات المفتاحية

(أسلوب الاكتشاف الموجه، الأسلوب التبادلي، الجوانب المعرفية والانفعالية).