مجلة المنهل الاقتصادي
Volume 2, Numéro 2, Pages 255-266
2019-12-28
Authors : Fayza Belabed . Chenag Samiha . Mokaddem Abdeldjalil .
Abstract: Digital marketing has fostered the growth of trusting relationships between consumer and brand, making it an increasingly important medium to utilize in order to maximize brand loyalty. With the possibilities to reduce costs, reach larger and new audiences, personalize, interact, and serve customers better marketers are learning how to utilize digital channels, like the Internet, email, mobile phones and digital television. The possibility to use digital channels for building customer relationships and long-term loyalty has recently gained rising attention. In this article we have focused and described a theory for understanding how digital marketing affects customer relationships to a brand. Besides, this study shows that how customers gained power in their relationships with brands. It also shows the factors that are working behind to make the customers loyal to the brand and have a positive attitude toward to brand. It also discusses about the differences of traditional marketing and digital marketing and the changes brought by digital marketing in brands relationship marketing. Lastly, it shows what customers really want brands to do on digital media and their valuable feedback to the brands الملخص . عزز التسويق الرقمي نمو علاقات الثقة بين المستهلك والعلامة التجارية، مما يجعله وسيطًا مهمًا بشكل متزايد للاستخدام من أجل زيادة ولاء العلامة التجارية. مع إمكانات خفض التكاليف والوصول إلى جمهور أكبر وجديد وتخصيص وتفاعل وخدمة العملاء ، يتعلم المسوقون بشكل أفضل كيفية استخدام القنوات الرقمية ، مثل الإنترنت والبريد الإلكتروني والهواتف المحمولة والتلفزيون الرقمي. لقد حظيت إمكانية استخدام القنوات الرقمية لبناء علاقات مع العملاء والولاء طويل الأجل في الآونة الأخيرة باهتمام متزايد. تم التركيز في هذه المقالة على الوصف النظري لفهم كيفية تأثير التسويق الرقمي على علاقات العملاء بالعلامة التجارية. إلى جانب ذلك، تُظهر هذه الدراسة كيف اكتسب العملاء القوة في علاقاتهم مع العلامات التجارية. كما أنه يوضح العوامل التي تعمل من أجل جعل العملاء الموالين للعلامة التجارية ولديهم موقف إيجابي تجاه العلامة التجارية. ويناقش أيضا الاختلافات بين التسويق التقليدي والتسويق الرقمي والتغييرات التي جلبها التسويق الرقمي في تسويق العلامات التجارية.
Keywords: digital marketing, customer relationships, loyalty, brand, e-marketing . ; الكلمات المفتاحية: التسويق الرقمي، علاقات العملاء، الولاء، العلامة التجارية، التسويق الإلكتروني.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
Djouad Maroua
.
Ben Abid Farid
.
pages 743-761.