المفكر
Volume 9, Numéro 1, Pages 587-606
2025-06-04
Authors : Nachef Ahmed . Berrim Abdelkader .
Abstract: This paper comes in the context of examining the phenomenon of migration and illegal migration, which has become a worrying issue, both for the country of origin and for those receiving huge numbers daily, through all ports, especially seaports. We mention in particular the countries of North Africa, as they are located on the southern shore of the Mediterranean basin. It is natural for migration to be directed north, due to several considerations, including the desire of young people for a better life, compared to other migrations that are for the purpose of discovery, study, etc. Accordingly, it is incumbent upon us to provide an educational approach that is more effective, in the event of local investment in youth by activating educational programs that make the phenomenon of migration a normal matterl. ملخص: تأتي هذه الورقة في سياق بحث ظاهرة الهجرة، والهجرة غير الشرعية، والتي أصبحت موضوع مقلق، سواء بالنسبة للدولة المهاجر منها، أو تلك التي تستقبل أعداداً هائلة يوميا، عبر كافة المنافذ خاصة البحرية منها، ونذكر بالأخص دول شمال إفريقيا، بوصفها تقع في الضفة الجنوبية لحوض المتوسط. ومن الطبيعي أن تكون الهجرة متجهة إلى الشمال، نظرا لعدة اعتبارات من بينها رغبة الشباب في عيش أفضل، مقارنة مع بقية الهجرات التي تكون لغاية الاكتشاف، أو الدراسة وغيرها. وعليه يقع علينا تقديم سبيل تربوي يكون أنجع، في حال الاستثمار المحلي في الشباب عن طريق تفعيل برامج تربوية تجعل من ظاهرة الهجرة أمراً طبيعيا، ولكنه غير ملح لدرجة ركوب أمواج البحر والمغامرة المفضية للهلاك. فبرامج التربية هذه يمكن اقتراحها في المدراس والكليات ليس فقط لتعزيز الهوية، ولكن تقديم المعنى، وتعزيز بعض قيم العمل وربط الشباب بالتكوين على اختلافه
Migration, Mediterranean, Education, Africa, Youth. الهجرة، المتوسط، التربية، إفريقيا، الشباب
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
Dris Cherif
.
Dris Ait-hamadouche Louisa
.
pages 61-70.
أوكيل محمد أمين
.
كرام محمد الأخضر
.
ص 32-57.