مجلة الروائز
Volume 8, Numéro 2, Pages 39-57
2025-01-01

معايير تقنين الاختبارات الأرطفونية على البيئة الجزائرية: اختبار Odédys أنموذجا

الكاتب : رمصاني أنيسة . تمجيات كنزة .

الملخص

تمحورت دراستنا حول تقنين أداة Odédys للكشف المبكر عن اضطراب عسر القراءة، وقد تضمنت هذه الدراسة عينة قوامها 88 تلميذا من أطوار السنوات الثالثة والرابعة من التعليم الابتدائي والذين تراوحت أعمارهم بين 8- 10 سنوات، ولتحقيق الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي، أما فيما يخص الاختبار الذي قمنا بتقنينه فقد اشتمل على 06 بنود وهي على التوالي: بند قراءة الكلمات، بند مقارنة تتابع الحروف، بند حذف الصوت الأول، بند إدغام الأصوات، بند إملاء الكلمات، بند الذاكرة. بعد أن تمّ إعداد نسخة من اختبار Odédys المترجمة وعرضها على المشرفين ليُقدموا رأيهم في مدى تطابقها مع النسخة الأصلية تمّ تطبيقها على عينة الدراسة وبعدها تم حساب الخصائص السيكومترية للاختبار المقنن. بالاعتماد على الأساليب الإحصائية وجاءت النتائج كالتالي: - ثبات الاختبار بطريقة إعادة التطبيق بلغت 0,89، التجزئة النصفية بلغت فيمة الثبات 0,84، الصدق الذاتي بلغت قيمته 0,93، أما الصدق العاملي الذي تم التوصل إليه من خلال حساب معامل الارتباط بين بنود الاختبار والتي جاءت كلها مشبعة تفوق 0,60. انطلاقا من النتائج المتوصل إليها يتبين بأن الاختبار المقنن يتمتع بدرجة عالية من الصدق والثبات. وبالتالي تحققت فرضيات الدراسة التي تنص على: إمكانية تقنين أداة Odédys للكشف عن اضطراب عسر القراءة على الوسط الاكلينيكي الجزائري، كما يمكننا الكشف عن اضطراب عسر القراءة في الوسط الجزائري باستعمال أداة Odédys المقننة. Our study revolved around codifying the Odédys tool for early detection of dyslexia disorder. This study included a sample of 88 students from the third and fourth years of primary education, whose ages ranged between 8-10 years. To achieve the study, we relied on the descriptive approach. As for the test that We codified it and included 06 items, which are, respectively: an item for reading words, an item for comparing the sequence of letters, an item for deleting the first sound, an item for assimilation of sounds, an item for dictating words, and an item for memory. After a translated version of the Odédys test was prepared and presented to the supervisors to give their opinion on the extent of its conformity with the original version, it was applied to the study sample, and then the psychometric properties of the standardized test were calculated. Based on statistical methods, the results were as follows: - The reliability of the test using the re-administration method was 0.89, the split-half reliability value was 0.84, the subjective validity was 0.93, and the factorial validity was reached by calculating the correlation coefficient between the items. The test, which was all saturated, exceeded 0.60. Based on the results obtained, it is clear that the standardized test has a high degree of validity and reliability. Thus, the study hypotheses were fulfilled, which states : It is possible to codify the Odédys tool to detect dyslexia disorder in the Algerian clinical community, and we can also detect dyslexia disorder in the Algerian community using the codified Odédys tool

الكلمات المفتاحية

التقنين ; عسر القراءة ; اختبار Odédys