مجلة التكامل في بحوث العلوم الاجتماعية والرياضية
Volume 8, Numéro 2, Pages 94-104
2024-12-31

التفكير المتزامن لمدرسي الكرة الطائرة وعلاقته بالتحصيل المعرفي لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الكاتب : محمود الله يوسف . محمد كريم غيث .

الملخص

اهمية الدراسة التعرف على مستوى التفكير المتزامن لدى مدرسي الكرة الطائرة وعلاقته بالتحصيل المعرفي لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة . وما يهمنا هنا هو قلة الدراسات السابقة التي تناولت هذا المتغير على مستوى مدرسي الكرة الطائرة ومدى انعكاسه بشكل ايجابي على الواقع التحصيلي للمتعلمين . وبناء على ماتم ذكره يمكن تلخيص مشكلة البحث الحالي وذلك من خلال الاجابة على التساؤل الاتي : هل هناك علاقة ذات دلالة احصائية بين مستوى التفكير المتزامن لمدرسي الكرة الطائرة وبين التحصيل المعرفي لطلبتهم ؟ العلاقة بين التفكير المتزامن والتحصيل المعرفي . اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي الارتباطي كونه ومتوافق مع الاجراءات والاهداف التي يسعى الباحث الى الوصول اليها . تم تطبيق مقياس التفكير المتزامن المتكون من (45) فقرة على عينة البحث والبالغة (10) تدريسي من مدرسي الكرة الطائرة وذلك في تمام الساعة العاشرة والنصف صباحا بتاريخ 3/2/2024 في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة الكوفة . وكانت اهم الاستنتاجات هنالك علاقة ذات دلالة احصائية بين التفكير المتزامن لمدرسي مادة الكرة الطائرة ومستوى التحصيل المعرفي لطلبتهم . واهم التوصيات الاهتمام بتنمية اشكال متنوعة من التفكير لدى مدرسي مادة الكرة الطائرة نظرا لدورها الفاعل في تجويد العملية التعليمية . The importance of the study is to identify the level of simultaneous thinking among volleyball teachers and its relationship to cognitive achievement among students of the College of Physical Education and Sports Sciences. What concerns us here is the lack of previous studies that addressed this variable at the level of volleyball teachers and the extent of its positive reflection on the academic reality of learners. Based on what has been mentioned, the problem of the current research can be summarized by answering the following question: Is there a statistically significant relationship between the level of simultaneous thinking of volleyball teachers and the cognitive achievement of their students? The relationship between simultaneous thinking and cognitive achievement. The current study relied on the descriptive correlational approach as it is compatible with the procedures and goals that the researcher seeks to achieve. The simultaneous thinking scale consisting of (45) paragraphs was applied to the research sample of (10) volleyball teachers at exactly ten thirty in the morning on 2/3/2024 at the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Kufa. The most important conclusions were that there was a statistically significant relationship between the simultaneous thinking of volleyball teachers and the level of cognitive achievement of their students. The most important recommendations were to focus on developing various forms of thinking among volleyball teachers due to their effective role in improving the educational process.

الكلمات المفتاحية

التفكير المتزامن ; التحصيل المعرفي ; طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة