مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 9, Numéro 4, Pages 176-187
2024-12-20
الكاتب : مكاحلية عبد المنعم . بن حمزة حورية .
Abstract: The school is a social institution responsible for educating students and instilling values in accordance with educational curricula derived from Islamic religion and the social and cultural heritage of society. Undoubtedly, Algeria has adopted a set of general and specific criteria for educational curricula to develop education to keep pace with the cognitive and technological development. To keep up with this rapid scientific development, the Algerian state has gradually abandoned the French colonial language and replaced it with the English language due to its direct connection to technological and knowledge progress. Recognizing this reality, the Algerian Ministry of Education adopted the teaching of English in the third year of primary education as a core subject, applying the same standards as other subjects, following its experience in teaching English at the middle and secondary levels. ملخص: تعد المدرسة المؤسسة الاجتماعية المسؤولة على تنشئة التلميذ وزرع القيم وفقا للمناهج التعليمية المستمدة من الدين الإسلامي والتراث الاجتماعي و الثقافي للمجتمع ، ومما لا شك فيه أن الجزائر اعتمدت على مجموعة من المعايير العامة والخاصة للمناهج التعليمية لتطوير التعليم لتتماشى مع التطور المعرفي والتقني لمواكبة هذا التطور العلمي المتسارع لهذا سارعت الدولة الجزائرية للتخلي تدريجيا عن لغة الاستعمار الفرنسي واستبدالها باللغة الإنجليزية لما لها صلة مباشرة في التقدم التكنولوجي والمعرفي ، ولقد ادركت الجزائر ممثلة في وزارة التربية والتعليم هذه الحقيقة عندما اعتمدت تدريسها في السنة الثالثة من التعليم الابتدائي كمادة أساسية ينطبق عليها ما ينطبق على المواد الدراسية الأخرى وذلك بعد تجربة تدريسها في المرحلة المتوسطة والثانوية
The student; Socialization; The school; Studies programs, Social values. ; التلميذ، التنشئة الاجتماعية، المدرسة، المناهج التعليمية، القيم الاجتماعية
عجيسة ليدية
.
زعاف خالد
.
ص 625-644.
عزوز وردية
.
بوعناني سعاد آمنة
.
ص 421-434.