مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 14, Numéro 2, Pages 222-240
2024-12-18

امتحان تقييم مكتسبات مرحلة التعليم الإبتدائي- دراسة تحليلية-

الكاتب : مخلوف سمير . بونيف حنان .

الملخص

ملخص: إن التطورات السريعة التي يشهدها العالم الخارجي عبر مستويات التكنولوجيا ومجالات العلوم الإنسانية والمجتمع برمته نتيجة آثار العولمة، أدى بل فرض على الدولة الجزائرية أسلوب التغيير في قطاع التربية لمواكبة التطورات الحاصلة، لتعرف سنة 2022/2023 تميزا عرفه قطاع التربية، حيث تم إدخال تعديلات أخرى وتحسينات تمثلت في إدراج اللغة الإنجليزية في مرحلة التعليم الإبتدائي للسنة الثالثة، وإلغاء امتحان شهادة التعليم الإبتدائي وتعويضه إبتداء من سنة 2023 بإمتحان تقييم مكتسبات لمرحلة التعليم الإبتدائي، لتشهد السنة الدراسنة 2023/2024 هي الأخرى تعديلات وتحسينات على سيرورة هذا الإمتحان. ونروم من خلال هذا المقال والموسوم" امتحان تقييم مكتسبات مرحلة التعليم الإبتدائي " إلى قراءة في بعض المفاهيم ذات الصلة، وظروف طرائق وتنفيذ هذا التقييم في تحقيق الأهداف المرجوة في مرحلة التعليم الإبتدائي. وقد توصلت ورقتنا البحثيةإلى أن معايير امتحان تقييم المكتسبات ذات توصيف نوعي لمظهر الكفاءة، فهو مشروع وطني يحتاج الى تضافر جهود كل الفاعلين في الحقل التربوي والمجتمعي من أخصائيين وأساتذة وأولياء ووسائل إعلام لإنجاحه. وتجربة حديثة تحتاج الى الإضافة والتنقيح لتتلاءم مع قدرات المتعلم، واشراك مختصين في علوم التربية والسوسيولوجيا للولوج نحو المدارس لإستقصاء واقع المدرسة الجزائرية. The rapid developments witnessed by the outside world across the levels of technology, the fields of humanities, and society as a whole, as a result of the effects of globalization, have led and even imposed on the Algerian state a method of change in the education sector to keep pace with the developments taking place, so that the year 2022/2023 will witness another distinction that the education sector has known. Other amendments and improvements were introduced, including the introduction of English language instruction in primary education from the third year, onwards and the abolishment of the primary education certificate examination, starting in the year 2023, with an examination to evaluate the acquisitions of the primary education stage, so that the academic year 2023/2024 will also witness amendments and improvements to the process of this exam. Through this article titled “An examination to evaluate the achievements of the primary education stage,” we aim to read into some relevant concepts, and the conditions for methods and implementation of this assessment in achieving the desired goals in the primary education stage. Our research paper concluded that the standards for the achievements assessment exam provide a qualitative description of the appearance of competence. It is a national project that requires the combined efforts of all actors in the educational and societal fields, including specialists, professors, parents, and the media, to make it successful. This is a modern experience that needs to be added and revised to suit the learner’s abilities, and the involvement of specialists in educational sciences and sociology to enter schools to investigate the reality of the Algerian school.

الكلمات المفتاحية

التقويم التربوي ، الإصلاحات التربوية، تقييم المكتسبات، التعليم الإبتدائي.