مجلة المنتدى للدراسات والابحاث الاقتصادية
Volume 8, Numéro 2, Pages 374-391
2024-12-10
الكاتب : غجاتي ياسين . بن نافلة قدور .
الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز فعالية مواقع التواصل الاجتماعي في دعم السياحة الداخلية بالجزائر من خلال تمكين وكالات السياحة والأسفار من الاستفادة من مواقع التواصل الاجتماعي لدعم السياحة الداخلية بالجزائر. وباعتمادنا على المنهج الوصفي التحليلي لمعالجة هذا الموضوع، تم إسقاط الدراسة على عينة من زبائن وكالة تيمقاد للسياحة والأسفار- بولاية باتنة والمقدرة بـ 100 سائح مستخدم لمواقع التواصل الاجتماعي وذلك بالتوزيع الالكتروني لاستمارة الاستبيان. توصلت الدراسة إلى وجود دور فعال لمواقع التواصل الاجتماعي في تعزيز ودعم السياحة الداخلية بالجزائر وأن انخفاض مستوى الثقافة السياحية الملموس لدى غالبية السياح الداخليين يرجع إلى ضعف دور وكالات السياحة والأسفار. ولفائدة هذه الأخيرة، أوصت الدراسة بضرورة إدراج مواقع التواصل الاجتماعي ضمن إستراتيجيتها التسويقية مع الحرص على التواجد بتلك المواقع بشكل فعلي وفعال بما يضمن تحقيق هدف دعم السياحة الداخلية بالجزائر. الكلمات المفتاحية: مواقع التواصل الاجتماعي، السياحة الداخلية، وكالات السياحة والأسفار، وكالة تيمقاد للسياحة والأسفار، ولاية باتنة. تصنيف JEL: L86،O35،L83. Abstract: This study aimed to highlight the effectiveness of social media in supporting domestic tourism in Algeria by enabling tourism and travel agencies to benefit from social media to support domestic tourism in Algeria. By adopting the descriptive analytical approach to address the subject, the study was applied to a sample of customers of Timgad Tourism and Travel Agency - Batna Province, estimated at 100 tourists using social media sites, by electronically distributing the questionnaire form. The study concluded that social media sites play an effective role in promoting and supporting domestic tourism in Algeria, and that the low level of tangible tourism culture among most domestic tourists is due to the weak role of tourism and travel agencies. For the benefit of the latter, the study recommended the necessity of including social media sites in their marketing strategy, while ensuring an actual and effective presence on these sites to ensure the achievement of the goal of supporting domestic tourism in Algeria. Key Words: Social media, domestic tourism, travel and tourism agencies, Timgad Travel and Tourism Agency, Batna Province. JEL Classification: L86،O35،L83.
مواقع التواصل الاجتماعي ; السياحة الداخلية ; وكالات السياحة والأسفار ; وكالة تيمقاد للسياحة والأسفار ; ولاية باتنة
أسامة فـــراح
.
رحمة عبد العزيز
.
ص 99-122.
زعباط سامي
.
سردوك فاتح
.
ص 223-241.
غجاتي ياسين
.
بن نافلة قدور
.
ص 16-34.
عمار بن عيشي
.
بشير بن عيشي
.
ص 73-88.
مفيدة يحياوي
.
محمد حامدي
.
ص 26-45.