التكامل الاقتصادي

Journal of Economic Integration

Description

The Journal of Economic Integration is a scientific international peer-reviewed free of charge journal issued quarterly by The Algerian African Economic Integration Laboratory in Adrar University- Algeria. The journal publishes academic studies of researchers to allow them introduce their original scientific production. The interest of the journal is in economic and management sciences and it focuses on the following subjects: economics; econometrics and finance; management and accounting; and public administration. The journal provides an academic platform for researchers to contribute to the innovative work in this field with authentic studies displayed with accuracy and objectivity in a scientific manner that matches the characteristics of peer reviewed journals. The journal also aims to elevate the level of the studies published in it, and to obtain the scientific acknowledgment by the academic universities and researchers, including the indexing data of scientific journals. The journal includes a team of reviewers of various related specialties from national universities as well as foreign research centers that work on reviewing the articles sent to the journal. The journal is published both in electronic as well as printed versions available for reading and downloading. The journal opens a space for all researchers with scientific competence to contribute to its issues with new subjects related to its field of specialty in three languages, Arabic, English and French, each three months (March, June, September and December).

Annonce

دعوة

الموضوع: دعوة لانضمام مراجعين لتحكيم المقالات باللغة الإنجليزية

تحية طيبة وبعد:

تتشرف هيئة تحرير مجلة التكامل الاقتصادي أن تُعلم الأساتذة الباحثين من داخل الوطن ومن الدول العربية أو الأجنبية (رتبة: أستاذ محاضر-أ-، أو بروفيسور)، عن فتح المجال لاستقبال طلبات العضوية بصفة -مراجع-، ضمن هيئة المراجعين بالمجلة لتحكيم المقالات العلمية، باللغة:  الإنجليزية ، مع استفادتهم من شهادة خبرة تثبت عملهم كمراجعين بالمجلة.

 

** ملاحظة: يرجى إرسال طلب الانضمام الذي تجدونه على صفحة المجلة في المنصة asjp، وإرسال معه السيرة الذاتية على إيميل المجلة:   eco.int@univ-adrar.edu.dz

 

تقبلوا منا فائق عبارات التقدير والاحترام

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رئيس التحرير

أ.د. عبد الكريم مسعودي

 

22-07-2024


12

Volumes

46

Numéros

996

Articles


Agricultural insurance marketing policies in the National Fund for Agricultural Cooperation in Bechar

عبداللاوي رجاء,  حمول طارق,  سيرات سامية, 
2024-12-16

الملخص: Our research aims to study agricultural insurance marketing policies through the four elements of the marketing mix: product, price, place, and promotion in the National Fund for Agricultural Cooperation in the state of Bechar. The most important agricultural insurance products and services provided by the Fund, its pricing policy to achieve profitability, and the most important methods have been presented. The promotion and communication strategies adopted aim to introduce and raise awareness of various services and products. Additionally, they showcase the agencies and offices responsible for ensuring that insurance services reach customers at the right time and place. يهدف بحثنا الى دراسة السياسات التسويق التأمين الفلاحي من خلال مزج عناصر التسويق الأربعة: الخدمة، والسعر، والمكان، والترويج في الصندوق الوطني للتعاون الفلاحي في ولاية بشار. لقد تم عرض أهم المنتجات وخدمات التأمين الفلاحي التي يقدمها الصندوق، وسياسته التسعيرية من أجل تحقيق الربح، مع الإشارة لأهم وسائل الترويج والتواصل التي يعتمدها من أجل التعريف والتوعية بمختلف خدماته ومنتجاته، وأخيرا تعرضنا للوكالات والمكاتب التي تضمن وصول خدمات التأمين الى الزبائن في الوقت والمكان المناسبين.

الكلمات المفتاحية: : agricultural insurance promotion ; agricultural insurance pricing ; agricultural insurance marketing ; agricultural insurance distribution ; agricultural insurance services


The Social and Economic Impacts of Organic Law 18/15 on Public Sector Accounting Reform in Algeria

بن دوخة محمد رضى, 
2024-12-17

الملخص: Abstract The Organic Law 18/15, adopted by Algeria in 2018, marks a significant milestone in public sector accounting reform. It introduced profound changes aimed at enhancing transparency and accountability in public financial management, as well as improving expenditure efficiency. This study explores the social and economic impacts of the law, evaluates its success, and identifies implementation challenges. Using a comparative analytical approach and data from various official sources, the study reveals enhanced transparency and improved spending efficiency. However, it also underscores challenges related to administrative and technological infrastructure during implementation. Studies indicate that the law has positively influenced both social and economic aspects. Overall, Organic Law 18/15 represents a crucial advancement towards achieving better governance and more effective management of financial resources in Algeria. With ongoing efforts to bolster transparency and accountability, this law has the potential to significantly contribute to sustainable development and prosperity for the Algerian populace. Keywords: Organic Law 18/15; Social impacts; Economic impacts; Public Accounting الملخص: القانون العضوي 18/15، الذي اعتمدته الجزائر في عام 2018، يمثل نقطة تحول هامة في إصلاح المحاسبة في القطاع العام. فقد أدخل تغييرات جذرية تهدف إلى تعزيز الشفافية والمساءلة في إدارة الأموال العامة، بالإضافة إلى تحسين كفاءة الإنفاق. تتناول هذه الدراسة الآثار الاجتماعية والاقتصادية للقانون، وتقيم نجاحه، وتحدد التحديات التي واجهت تنفيذه. باستخدام نهج تحليلي مقارن وبيانات من مصادر رسمية متنوعة، تكشف الدراسة عن زيادة في الشفافية وتحسين في كفاءة الإنفاق. ومع ذلك، فإنها تسلط أيضًا الضوء على التحديات المتعلقة بالبنية الإدارية والتكنولوجية أثناء التنفيذ. تشير الدراسات إلى أن القانون أثر بشكل إيجابي على الجوانب الاجتماعية والاقتصادية على حد سواء. بشكل عام، يمثل القانون العضوي 18/15 تقدمًا حاسمًا نحو تحقيق حكم رشيد وإدارة أكثر فعالية للموارد المالية في الجزائر. مع الجهود المستمرة لتعزيز الشفافية والمساءلة، يتمتع هذا القانون بالقدرة على المساهمة بشكل كبير في التنمية المستدامة والازدهار للشعب الجزائري. الكلمات المفتاحية: القانون الأساسي 18/15؛ الآثار الاجتماعية؛ االاثار الاقتصادية ؛ المحاسبة العمومية؛

الكلمات المفتاحية: Organic Law 18/15 ; Social impacts ; Economic impacts ; Public Accounting


Nascent Entrepreneurship and Economic Growth in the Middle East and North Africa countries: An analysis of panel data from 2009 to 2022

كيحل بسمة, 
2024-11-22

الملخص: This study aims to explore how entrepreneurship could enhance the economic prosperity of the MENA region. MENA countries are characterized by low export diversification due to their abundant natural resources. The study considers GDP per capita, non-oil exports, inflow FDI, manufacturing value-added, and trade openness using panel data that covers thirteen MENA nations from 2009 to 2022. Non-oil exports and incoming foreign direct investment (FDI) positively and considerably affect economic growth. In contrast, entrepreneurial density has a negative and significant effect on growth, according to the GLS estimation results. In addition to shedding insight into the significance of non-oil exports and FDI for economic development, this study provides a more nuanced view of the effects of entrepreneurship, contributing to the existing literature in this field. ملخص: تستعرض هذه الدراسة تأثير المؤسسات الناشئة وريادة الأعمال في النمو الاقتصادي لدول منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. تتميز دول منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا بمستوى منخفض من تنويع الصادرات نتيجةً لوفرة الموارد الطبيعية. تهدف الدراسة القياسية إلى قياس أثر كثافة المؤسسات الناشئة الجديدة، الناتج المحلي الإجمالي للفرد، والصادرات غير النفطية، والاستثمارات الأجنبية المباشرة الواردة، والقيمة المضافة للصناعات التحويلية، والانفتاح التجاري على النمو الاقتصادي خلال الفترة الممتدة من (2009-2022) في 13 دولة بالمنطقة. تكشف نتائج التقدير بواسطة تقنية GLS أن مؤشر ريادة الأعمال يؤثر على النمو الاقتصادي معنويا وعكسيا، بينما تؤثر الصادرات الغير النفطية والاستثمارات الأجنبية المباشرة الواردة معنويا وطرديا على النمو الاقتصادي. يثري هذا المقال الأدبيات السابقة من خلال تقديم رؤية متنوعة حول تأثير ريادة الأعمال وتسليط الضوء على أهمية الصادرات الغير النفطية والاستثمارات الأجنبية المباشرة للنمو الاقتصادي في المنطقة.

الكلمات المفتاحية: ريادة الأعمال، النمو الاقتصادي، الصادرات غير النفطية، الاستثمار الأجنبي المباشر، منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا ; entrepreneurship, economic growth, non-oil exports, FDI, MENA.


The Reality of Organizational Loyalty in the Economic Institution

Salem Slimane,  Herouz Khalifa, 
2024-12-13

الملخص: Abstract: This study aimed to explore the level of organizational loyalty among employees of Lafarge Holcim Cement Company in Hammam Dalaa, M'sila, and its relationship with personal data variables (gender, age, education level, and experience duration in the organization). To address the study's problem statement what is the level of organizational loyalty among employees of Lafarge Holcim Cement Company in Hammam Dalaa, M’sila, a descriptive-analytical method was employed. The study provided a theoretical overview and designed a questionnaire to measure organizational loyalty. The study population consisted of 450 employees of the company in M'sila, with a sample size of 40 individuals. The findings indicated a high level of organizational loyalty among the employees. There were no statistically significant differences in organizational loyalty based on gender, age, or education level. However, there were statistically significant differences in organizational loyalty based on the variable of experience duration in the organization ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف مستوى الولاء التنظيمي لدى عاملي مؤسسة الإسمنت لافارج هولسيم حمام الظلعة بالمسيلة، وعلاقته بمتغيرات البيانات الشخصية ( الجنس، السن، المستوى التعليمي، مدة الخبرة في المؤسسة)، وللإجابة على إشكالية الدراسة المتمثلة في ما هو مستوى الولاء التنظيمي الذي يتمتع به العاملون بمؤسسة الإسمنت، إستخدمنا المنهج الوصفي التحليلي، وقدمنا عرض للجانب النظري للدراسة ومن ثم قمنا بتصميم إستبيان لقياس الولاء التنظيمي، وتمثل مجتمع الدراسة في عمال مؤسسة الإسمنت البالغ عددهم 450، وبلغ حجم العينة (40) شخصا، وقد توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من الولاء التنظيمي لدى عاملي المؤسسة، وانه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير الولاء التنظيمي تعزى لكل من متغير الجنس والسن والمستوى التعليمي، وانه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الولاء التنظيمي تعزى لمتغير مدة الخبرة في المؤسسة.

الكلمات المفتاحية: Organizational loyalty, affective loyalty, ethical loyalty, continuous loya


The role of electronic management in enhancing customer confidence in institutions a case study of the Algeria Telecom Corporation -

برمكي محمد,  العبادي أحمد, 
2024-12-13

الملخص: This study aimed to clarify some concepts related to the subject of electronic management and customer confidence and the factors affecting them, in addition to researching the role of electronic management in enhancing customer confidence in the Algeria Telecom Corporation as a model of Algerian economic institutions, This study relied on distributing a questionnaire consisting of two axes. The first relates to the extent to which Algeria Telecom deals with its customers using electronic management tools and means, and the second relates to the extent to which the application of electronic management has affected the confidence of those dealing with it.. After processing the data obtained using the SPSS V26 program, it was achieved to prove the hypothesis that the Algeria Telecom Corporation applies electronic management, in addition to proving the hypothesis of the administration’s contribution. Electronic means enhance the confidence of those dealing with the same institution. هدفت هذه الدراسة الى توضيح بعض المفاهيم المتعلقة بموضوع الادارة الالكترونية وثقة المتعاملين والعوامل المؤثرة فيهما، بالإضافة الى البحث في دور الادارة الالكترونية في تعزيز ثقة المتعاملين في مؤسسة اتصالات الجزائر كنموذج عن المؤسسات الاقتصادية الجزائرية، حيث اعتمدت هذه الدراسة على توزيع استبانة تتكون من محورين يتعلق الاول بمدى تعامل مؤسسة اتصالات الجزائر بأدوات ووسائل الادارة الاكترونية مع عملائها، و الثاني بمدى تأثير تطبيق الادارة الالكترونية في تعزيز ثقة المتعاملين معها ، وبعد معالجة البيانات المحصل عليها بواسطة برنامج SPSS V26 تم التوصل الى إثبات فرضية أن مؤسسة اتصالات الجزائر تطبق الادارة الالكترونية، بالاضافة الى إثبات فرضية مساهمة الادارة الالكترونية في تعزيز ثقة المتعاملين مع نفس المؤسسة

الكلمات المفتاحية: e-management; trust; Information and communication technology, customer confidence, Algeria Telecom


بناء مؤشر حوكمة الشركات (AICGI) لقطاع التأمين: دراسة حالة الجزائر construction a corporate governance index (AICGI) for an insurance sector: case of Algeria

بوحفص سميحة, 
2024-11-25

الملخص: هدفت هذه الورقة البحثية إلى محاولة وضع مؤشر لحوكمة الشركات في قطاع التأمين في الجزائر، إذ أن الحوكمة تتطلب وجود مقاييس تحدد مدى الإلتزام بها، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم إعتماد كل من المنهج الوصفي والمنهج التحليلي. توصلت الباحثة إلى بناء مؤشر عام للحوكمة تم تقسيمه إلى خمس مؤشرات فرعية تضم 33 متغيرا، بحيث بلغ متوسط قيمة المؤشر %68,99 (AICGI) أي ما يفوق ثلثي قيمته القصوى، إذ أظهرت نتائج المؤشرات الفرعية أن الحوكمة كانت الأضعف من ناحية عناصر الإفصاح بمتوسط قدره 63,41%، في حين كانت الأعلى من ناحية عناصر حماية حقوق المساهمين بمتوسط قدره 76,09%، أما فيما يتعلق بالشركات فقد تحصلت كل من شركتي CAAT وALLIANCE على درجة حوكمة جيدة بمتوسط قدره 81,82%.. This research paper aimed to develop a corporate governance index for insurance sector in Algeria, as corporate governance requires benchmarks that determine the extent to which they are committed. To meet the objectives of this study, the descriptive approach as well as the analytical approach have been utilized. The researcher has built a general index of governance in the insurance sector that has been divided into five sub-indices with 33 variables. Average index value (AICCI) was 68, 99%, more than two-thirds of its maximum value. Moreover, the sub-indices results showed that governance score was the weakest in terms of disclosure elements with an average of 63.41%, while it was the highest in terms of shareholder equity protection elements with an average of 76.09%. At the institutional level, both CAAT and ALIANCE companies received a good governance score with an average of 81.82%.

الكلمات المفتاحية: مجلس الإدارة ; هيكل الملكية ; حقوق المساهمين ; إفصاح ; مؤشر حوكمة شركات التأمين الجزائرية


Startup Development in Algeria: Navigating Challenges and Seizing Opportunities

حمزة زكرياء,  علمي حسيبة,  Boucenna Wassila, 
2024-12-20

الملخص: This paper examines the evolution of startups in Algeria, including the obstacles and possibilities that influence the nation's entrepreneurial environment. Startups are significant catalysts for economic expansion, innovation, and job creation. Notwithstanding this considerable potential, entrepreneurs in Algeria have several problems, such as restricted access to financing, regulatory obstacles, a deficiency of skills, and inadequate infrastructure. The findings indicate that despite ongoing problems, substantial prospects for development exist, primarily through augmented government backing, the proliferation of digital technologies, and improved collaboration between startups and established companies. The report closes by recommending strategic measures to address current obstacles and provide a more favorable environment for startup growth in Algeria. تدرس هذه الورقة تطور المؤسسات الناشئة في الجزائر، بما في ذلك العقبات والإمكانيات التي تؤثر على بيئة ريادة الأعمال في البلاد، حيث تعد المؤسسات الناشئة محفزات مهمة للتوسع الاقتصادي والابتكار وخلق فرص العمل، وعلى الرغم من هذه الإمكانات الكبيرة، يواجه رواد الأعمال في الجزائر العديد من المشاكل، مثل الوصول المحدود إلى التمويل، والعقبات التنظيمية، ونقص المهارات، والبنية التحتية غير الكافية. وتوصلت الدراسة إلى نتائج من بينها أنه على الرغم من المشاكل المستمرة، إلا أن هناك آفاقًا كبيرة للتنمية، في المقام الأول من خلال الدعم الحكومي المتزايد، وانتشار التقنيات الرقمية، وتحسين التعاون بين المؤسسات الناشئة والشركات القائمة، وتختم الدراسة بالتوصية حول تدابير استراتيجية لمعالجة العقبات الحالية وتوفير بيئة أكثر ملاءمة لنمو الشركات الناشئة في الجزائر.

الكلمات المفتاحية: Startups ; Algeria ; Innovation ; Challenges ; Opportunities


The impact of work environment variables on the transfer of learning acquired in training: the case of the company MENTAL

زروقي محمد الأمين, 
2024-12-30

Résumé: Algerian private and public companies, aware, more than ever, of the challenge of training as a profitable investment to support and anticipate change. Given the centrality of the transfer phenomenon and the importance of the work environment. This study focuses on this category and particularly on analyzing the role played respectively by the variables of the work environment in the application in work situations of learning and behaviors developed in training. The field study was conducted at the MENTAL company. The results of the analyses confirm that the use of what is learned in training (transfer) depends on four conditions, the person must find the training useful and relevant and feel the support of their workplace, have the means to apply, and have the opportunity to apply.

Mots clés: In-company training ; Transfer of learning ; Work environment variables ; Work performance ; Transfer climate


العلاقة بين النمو الاقتصادي والتلوث البيئي في ظل فرضيات منحنى كوزينتس البيئي دراسة قياسية باستخدام نموذج ardl خلال الفترة الزمنية الممتدة من 1990-2020

سعايدية فوزية,  دحماني اسماعيل, 
2024-12-16

Résumé: This study aimed to analyze and measure the relationship between economic growth and environmental pollution, under the assumptions of the Kuznets curve in Algeria, during the period 1990 - 2020, using the ARDL model. The results of the study indicated the existence of a long-term equilibrium relationship between CO2 and the other study variables. The results also confirmed the existence of an inverted U-shaped Environmental Kuznets Curve hypothesis in Algeria, The study also found a significant inverse relationship between renewable energy consumption and carbon emissions, where a 1% increase in renewable energy consumption leads to a 4.98% reduction in environmental pollution , In addition to a statistically significant negative relationship between carbon emissions and foreign direct investment (FDI).The result of the Granger Causality test revealed a unidirectional causality from economic growth to carbon dioxide emissions, and bidirectional causal relationship Between economic growth and renewable energy consumption.

Mots clés: Kuznets curve, renewable energy, environmental pollution, economic growth,ardl model


دراسة أثر خدمات ما بعد البيع على العلاقة مع العملاء دراسة حالة مؤسسة رينو - سيدي بلعباس- الوكيل المعتمد من طرف رينو الجزائر

بن عمارة أمينة,  حموش جميلة,  الهواري جمال, 
2024-12-16

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أهمية خدمات ما بعد البيع وتأثيرها على العلاقة مع العميل في مؤسسة رونو بسيدي بلعباس غرب الجزائر، ومن أجل ذلك قمنا بدراسة استكشافية على عينة من230 عميل، عن طريق استبيان تم تحليله باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية(SPSS22) وبرناج النمذجة بالمعادلات الهيكلية (AMOS16)، حيث أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين ابعاد هذه الدراسة، وبالتالي خدمات ما بعد البيع تساهم في تحقيق القيمة التي يتطلع إليها العميل خاصة من جانب الثقة اتجاه العلامة التجارية رينو وجودة خدماتها، الى جانب إرضاء العميل وولاءه، ومن هنا يمكن القول بأن نجاح مؤسسة رينو مرتبط أساسا بتحقيق فعالية هذه الخدمات و التي تدخل ضمن استراتجياتها اتجاه علاقتها مع العملاء. Abstract: This study aims to identify the importance of after-sales services and their impact on the customer relationship at the Renault institution in Sidi Bel Abbes, Algeria. To achieve this, we conducted an exploratory study on a sample of 230 customers through a questionnaire analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS22) and the Structural Equation Modeling (AMOS16) program. The study results showed a statistically significant relationship between the dimensions of this study. Consequently, after-sales services contribute to achieving the value that the customer aspires to, especially in terms of trust in the Renault brand and the quality of its services, in addition to customer satisfaction and loyalty. Therefore, we can say that the success of the Renault institution is primarily linked to the effectiveness of these services, which are part of its strategies towards its relationship with customers

الكلمات المفتاحية: خدمات ما بعد البيع ; إدارة علاقات العملاء ; الرضا ; الولاء ; القيمة ; المؤسسة


دور المتاحف الرقمية في تحقيق السياحة الرقمية وتعزيز السياحة التنافسية -تجربة مصر-

عميمر فضيلة, 
2024-12-31

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مفهوم السياحة الرقمية والمتاحف الرقمية ودورهما في تحقيق تنافسية السياحة، كما تطرقنا في هذه الدراسة إلى ابراز العلاقة بين الابتكار والسياحة الرقمية، ومقومات السياحة الرقمية. استخدمنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من خلال تحليل واقع السياحة الرقمية في مصر وقياسها عن طريق تقييم مؤشر تنافسية السياحة والسفر لتقرير 2024 عبر الركائز الأساسية للسياحة. وقد توصلنا في هذه الدراسة إلى أن السياحة الرقمية قد تطورت من خلال انشاء منصات خاصة بالمتاحف الرقمية واصدار ونمو عدد التذاكر المباعة الكترونيا ونمو نسبة الدفع غير النقدي خلال سنتي 2021 و2023. This study aims to explore the concept of digital tourism and digital museums and their role in achieving tourism competitiveness. In this study, we also highlighted the relationship between innovation and digital tourism, as well as the components of digital tourism. We employed a descriptive-analytical methodology by analyzing the current state of digital tourism in Egypt, measured through the assessment of the Travel and Tourism Competitiveness Index in the 2024 report across the primary pillars of tourism. Our findings indicate that digital tourism has evolved through the establishment of dedicated digital museum platforms, an increase in the number of tickets sold electronically, and a rise in the proportion of cashless payments during 2021 and 2023.

الكلمات المفتاحية: المتاحف الرقمية، الابتكار السياحي، تنافسية السياحة، مصر


أثر الثقافة التنظيمية على الرضا الوظيفي لدى العاملين بشركة الاتصالات فرع عين تموشنت

عبدالباقي حياة, 
2024-12-06

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أثر الثقافة التنظيمية على مستوى الرضا الوظيفي في فرع شركة الاتصالات بعين تموشنت وتم استخدام المنهج الوصفي للإحاطة بالجانب النظري لكل من الثقافة التنظيمية والرضا الوظيفي، والمنهج التحليلي حيث قمنا بإجراء دراسة ميدانية في فرع شركة الاتصالات بعين تموشنت من خلال تصميم استبيان تم توزيعه على عينة تتكون من 74 فرد، وتم تحليل مخرجات الاستبيان باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS V27)، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن هناك علاقة طردية إيجابية بين الثقافة التنظيمية والرضا الوظيفي، أي أنه كلما كانت الثقافة التنظيمية قوية وإيجابية ومقبولة، زاد مستوى الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسة محل الدراسة. This study aims to highlight the impact of organizational culture on the level of job satisfaction in the branch of the telecommunications company Ain-Temouchent. the descriptive approach was used to take note of the theoretical aspect of both organizational culture and job satisfaction, and the analytical approach where we conducted a field study in the branch of the telecommunications company Ain-Temouchent through the design of a questionnaire distributed to a sample of 74 individuals, and the survey outputs were analyzed using the statistical program (SPSS V27), the results of the study have shown that there is a direct positive relationship between organizational culture and job satisfaction, that is, the stronger the organizational culture and positive and acceptably, the level of job satisfaction increased among employees in The institution under study.

الكلمات المفتاحية: ثقافة تنظيمية، رضا وظيفي، عاملين، شركة اتصالات، فرع عين تموشنت


Agricultural Contributions to Economic Development in Algeria: An ARDL Model

قاسم محمد فؤاد, 
2024-12-13

الملخص: This study examines the role of agriculture in Algeria's economic development, focusing on its contributions to GDP and employment using an Autoregressive Distributed Lag (ARDL) model. The research investigates both short- and long-term relationships between agricultural factors and economic growth, with data spanning from 1990 to 2022. Empirical results show that agricultural indicators, particularly freshwater withdrawals and R&D investments, significantly impact economic growth in the long term. Conversely, short-term impacts appear weaker, with employment in agriculture showing initial negative effects due to workforce adjustments. Diagnostic tests confirm the model’s reliability, underscoring the resilience of Algeria’s agricultural sector. This study suggests that enhancing water management, increasing R&D funding, and balancing labor with mechanization are essential strategies for optimizing agricultural contributions to sustainable economic growth in Algeria. تدرس هذه الدراسة دور الزراعة في التنمية الاقتصادية في الجزائر، مع التركيز على مساهماتها في الناتج المحلي الإجمالي والعمالة باستخدام نموذج الانحدار الذاتي للتأخر الموزع. ويبحث البحث في العلاقات قصيرة وطويلة الأجل بين العوامل الزراعية والنمو الاقتصادي، مع بيانات تمتد من عام 1990 إلى عام 2022. وتُظهر النتائج التجريبية أن المؤشرات الزراعية، وخاصة عمليات سحب المياه العذبة واستثمارات البحث والتطوير، تؤثر بشكل كبير على النمو الاقتصادي في الأمد البعيد. وعلى العكس من ذلك، تبدو التأثيرات قصيرة الأجل أضعف، حيث تظهر العمالة في الزراعة آثارًا سلبية أولية بسبب تعديلات القوى العاملة. وتؤكد الاختبارات التشخيصية موثوقية النموذج، مما يؤكد على مرونة القطاع الزراعي في الجزائر. وتشير هذه الدراسة إلى أن تعزيز إدارة المياه، وزيادة تمويل البحث والتطوير، وموازنة العمالة مع الميكنة هي استراتيجيات أساسية لتحسين المساهمات الزراعية في النمو الاقتصادي المستدام في الجزائر.

الكلمات المفتاحية: Agriculture ; Economic Development ; ARDL Model ; Algeria ; Resource Allocation


دور اليقظة التكنولوجية في تعزيز الميزة التنافسية في مؤسسة قديلة لتعبئة المياه المعدنية جمورة-بسكرة

خيواني هشام,  يوسف اسماء, 
2024-12-31

الملخص: هدفت الدراسة الى التعرف على دور اليقظة التكنولوجية في تعزيز الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية دراسة حالة مؤسسة قديلة لتعبئة المياه المعدنية جمورة- بسكرة، ولتحقيق هدف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم تصميم استبيان كأداة لجمع معلومات، لذا قمنا بتوزيع 33 استبيان على العاملين في إدارة مؤسسة قديلة البالغين عددهم 36 في ادارة المؤسسة ككل، حيث تم استرجاع 27 استبيان منها 01 ملغاة، وتم تحليل البيانات ببرنامجSpss V22 ، ومن أهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة الى وجود اثر لليقظة التكنولوجية على الميزة التنافسية في مؤسسة قديلة، وهذا الاثر ناتج على تأثير الجانب التكنولوجي الادراي لها، حيث تبين ان المؤسسة تهتم بتحفيز المورد البشري لتنمية مهارتهم وأفكارهم مما اثر على ميزتها التنافسية. The study aimed to identify the role of technological vigilance in enhancing the competitive advantage of the economic institution, specifically the case of the Qadila Mineral Water Bottling Company in Jemoura, Biskra. To achieve the study's objective, a descriptive analytical approach was adopted, and a questionnaire was designed as à data collection tool. We distributed 33 questionnaires to the 36 employees in the management of the Qadila Company, of which 27 were returned and one was invalidated. The data were analyzed using SPSS V22, The main findings of the study indicate that there is an effect of technological vigilance on the competitive advantage of Qadila Company. This effect is attributed to the impact of its administrative technological vigilance, as it was found that the company focuses on encouraging human resource development to enhance their skills and ideas, which in turn positively affects its competitive advantage.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: يقظة التكنولوجية، يقظة التكنولوجية الادراية، ميزة التنافسية، قديلة ; Keywords: Technological Vigilance, Competitive Advantage, administrative technological vigilance, Quadila.


تاثير التغيرات الديمغرافية على انتاجية الزراعات الاستراتيجية في الجزائر دراسة قياسية للفترة من 1995 الى 2022

عسلي معاذ,  بن مسعود محمد, 
2024-12-31

الملخص: في هذه الدراسة، تم استخدام مقاربة شعاع الانحدار الذاتي المطور (VAR) واختبار السببية تودا-ياماموتو لقياس تأثير التغيرات الديموغرافية على إنتاج الحبوب في الجزائر خلال الفترة من 1995 إلى 2022. تم جمع البيانات من قواعد بيانات البنك الدولي. شملت المتغيرات المستقلة نسبة الإعالة العمرية، والنمو السكاني، ومعدل الخصوبة، ونسبة النمو الحضري، بينما كان المتغير التابع هو إنتاجية الحبوب. أظهرت النتائج وجود سببية طردية بين النمو السكاني وإنتاج الحبوب بنسبة 22%، وسببية عكسية بين التحضر وإنتاج الحبوب بنسبة 38%، مع عدم وجود سببية بين معدل الخصوبة وإنتاج الحبوب. تشير هذه النتائج إلى أن النمو السكاني يعزز إنتاج الحبوب في الجزائر، بينما يؤثر التحضر سلبًا عليه. توصي الدراسة بضرورة مراعاة هذه العوامل في السياسات الزراعية لضمان تحسين إنتاجية الحبوب في مواجهة التغيرات الديموغرافية .

الكلمات المفتاحية: التغيرات الديمغرافية ; الزراعات الاستراتيجية ; اختبار السببية ; الانتاجية


دور محافظ الحسابات في مكافحة الفساد المالي-دراسة مقارنة بين الجزائر والتجربة الماليزية -

عزي فريال منال, 
2024-12-31

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل دور محافظ الحسابات في مكافحة الفساد المالي في الجزائر، مع التركيز على الاستفادة من التجربة الماليزية كنموذج عملي. ركزت الدراسة على تحليل كيفية تعزيز دور محافظ الحسابات من خلال تطوير التشريعات، تفعيل التنسيق مع الجهات الرقابية، والاستفادة من الممارسات الدولية الناجحة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الوضع الراهن لدور محافظ الحسابات في الجزائر، بالإضافة إلى المنهج المقارن لتحليل التجربة الماليزية. تم استخدام مصادر قانونية وتقارير مهنية ومؤشرات أداء دولية لتقديم تحليل شامل، مما أتاح فهماً دقيقاً للفجوات والتحديات التي تواجه محافظ الحسابات في السياق الجزائري. توصلت الدراسة إلى أن تطوير التشريعات الوطنية، و تعزيز استقلالية محافظ الحسابات، وتفعيل التعاون المؤسسي هي خطوات أساسية لمكافحة الفساد المالي في الجزائر. كما أظهرت التجربة الماليزية أن التنسيق المؤسسي والتدقيق الوقائي يحققان نتائج ملموسة يمكن أن تستفيد منها الجزائر لتحسين منظومة الرقابة المالية.

الكلمات المفتاحية: محافظ الحسابات ; مكافحة الفساد المالي ; الشفافية ; التجربة الماليزية ; الجزائر


The Role of Artificial intelligence Tools in accelerating and enhancing financial services.

طروبيا ندير,  العرابي مصطفى, 
2024-12-31

الملخص: Artificial intelligence is to create machines that are able to imitate human being in many tasks such as learning, thinking, teaching, communicating and especially solving problems. This is widely used in order to improve the people’s life. The leaders of financial industry are struggling in order to making financial services more efficient by utilizing the AI applications. This study aims to highlighting the main applications of AI technology that financial companies implement in order to enhance its services. The study concludes that financial and banking institutions mainly apply AI in various ways such as Algorithmic trading, Banking chatbots and Fraud detection. الذكاء الاصطناعي هو إنشاء آلات قادرة على تقليد الإنسان في العديد من المهام مثل التعلم والتفكير والتدريس والتواصل وخاصة حل المشكلات. ويستخدم هذا على نطاق واسع من أجل تحسين حياة الناس. يسعى قادة الصناعة المالية من أجل جعل الخدمات المالية أكثر كفاءة من خلال استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على التطبيقات الرئيسية لتقنية الذكاء الاصطناعي التي تنفذها الشركات المالية لتعزيز خدماتها. وخلصت الدراسة إلى أن المؤسسات المالية والمصرفية تقوم بشكل أساسي بالذكاء الاصطناعي بطرق مختلفة مثل التداول الخوارزمي وروبوتات الدردشة المصرفية واكتشاف الاحتيال.

الكلمات المفتاحية: Artificial intelligence, financial services, applications, chatbots, strategy. ; الذكاء الاصطناعي، الخدمات المالية، التطبيقات، روبوتات الدردشة، الإستراتيجية.


Trends and Insights: Financial Performance of the Jordanian Service Sector over the period 2018-2023

طراوري محمد, 
2024-12-31

الملخص: In three categories—real estate, tourism and transportation, and miscellaneous, this study assesses the financial performance of Jordanian service sector by evaluating 31 companies' balance sheets and income statements. One of the main conclusions is that overall financial performance improved as total debt decreased after COVID. Due to high operating expenses, the tourism and transportation services experienced gross profit losses in 2020. The Jordanian service sector's inefficient use of capital and investment was reflected in the generally low returns on equity and investment. The COVID-19 pandemic's detrimental effects, short-term debt, and rising operating expenses were responsible for Jordanian service companies' poor liquidity performance. في ثلاث فئات - العقارات والسياحة والنقل وقطاعات خدماتية أخرى، تقيم هذه الدراسة الأداء المالي لقطاع الخدمات الأردني من خلال تقييم الميزانيات المالية وقوائم الدخل لـ 31 شركة. أحد الاستنتاجات الرئيسية هو أن الأداء المالي تحسن مع انخفاض إجمالي الدين بعد كوفيد. بسبب ارتفاع النفقات التشغيلية، عانت خدمات السياحة والنقل من خسائر في الأرباح الإجمالية في عام 2020. انعكس الاستخدام غير الفعال لرأس المال والاستثمار في قطاع الخدمات الأردني في العائدات المنخفضة عمومًا على حقوق الملكية والاستثمار. كانت الآثار الضارة لجائحة كوفيد-19 والديون قصيرة الأجل وارتفاع النفقات التشغيلية مسؤولة عن ضعف أداء السيولة لشركات الخدمات الأردنية

الكلمات المفتاحية: Financial Performance ; Financial Ratios ; Financial Analysis ; Service Sector ; Jordanian Companies


مساهمة ثقافة المساهم في تفعيل مبادئ الحوكمة في المؤسسات الاقتصادية -دراسة عينة من المؤسسات ذات المسؤولية المحدودة-

حاج مختار محمد خير الدين,  مجاهد سيدأحمد, 
2024-12-31

الملخص: تلعب ثقافة المساهم دورًا أساسيًا في تعزيز مبادئ الحوكمة داخل المؤسسات الاقتصادية، حيث تُسهم في تحديد العلاقة بين المساهمين والإدارة. تُشجِّع هذه الثقافة على تبني ممارسات مثل الشفافية، والمساءلة، والسلوك الأخلاقي، وهي أساسيات لتحقيق حوكمة فعّالة. من خلال تعزيز مشاركة المساهمين النشطة في القرارات الإستراتيجية والتشغيلية، تضمن المؤسسات تحقيق توافق بين أهدافها ومصالح الأطراف المعنية الأوسع، مما يقلل من النزاعات ويعزز الثقة. علاوة على ذلك، تدعم ثقافة المساهم تطوير آليات امتثال تنظيمي قوية، وتُسهِّل اعتماد ممارسات مستدامة توازن بين النمو الاقتصادي والمسؤولية الاجتماعية. كما تدفع المؤسسات لدمج الاعتبارات الأخلاقية في استراتيجياتها، مما يُعزز خلق القيمة على المدى الطويل. إن هذا التفاعل الديناميكي بين ثقافة المساهم ومبادئ الحوكمة لا يعزز كفاءة المؤسسات فحسب، بل يضمن أيضًا مرونتها وقدرتها التنافسية في الأسواق المتغيرة.

الكلمات المفتاحية: ثقافة المساهم، مبادئ الحوكمة، مؤسسات اقتصادية، شفافية ومساءلة، تنمية المستدامة


The Role of Agile Leadership in Building a Culture of Digital Innovation in Healthcare Organizations: A Study of a Sample of Healthcare Institutions in Southern Algeria

بروكي عبدالرحمان, 
2024-12-31

الملخص: Abstract: This study aimed to investigate the role of agile leadership in building a culture of digital innovation within healthcare organizations. The research focused on the nature of the relationship between dimensions of agile leadership (team empowerment, transparent communication, emphasis on continuous learning, experimentation) and indicators of a digital innovation culture (embracing digital thinking, enabling digital innovation, aligning digital innovation with strategic goals) from the perspective of employees in healthcare organizations in South Algeria. A quantitative approach was employed, utilizing a questionnaire comprising 30 items administered to 363 administrative staff. Data was further enriched through semi-structured interviews, field observations, and document analysis. The findings, analyzed using SPSS, revealed that agile leadership practices, across all four dimensions, significantly and positively contribute to building a digital innovation culture within the studied healthcare organizations. These practices foster a positive work environment that supports and encourages digital innovation. Keywords: Agile leadership, digital innovation, innovation culture, healthcare organizations, Algeria. JEL Classification Codes: M12, O31, I10 ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور القيادة الرشيقة في بناء ثقافة الابتكار الرقمي في المؤسسات الصحية. وركزت على طبيعة العلاقة بين أبعاد القيادة الرشيقة (تمكين الفرق، التواصل الشفاف، التركيز على التعلم المستمر والتجريب) ومؤشرات ثقافة الابتكار الرقمي (تبني التفكير الرقمي، تمكين الابتكار الرقمي، مواءمة الابتكار الرقمي مع الأهداف الاستراتيجية) من وجهة نظر عينة من موظفي المؤسسات الصحية في جنوب الجزائر. اعتمدت الدراسة على منهج كمي، حيث تم جمع البيانات من (363) موظفًا إداريًا باستخدام استبانة مكونة من (30) فقرة. وتم تدعيم البيانات بمقابلات شبه منظمة، وملاحظة ميدانية، وتحليل وثائق. أظهرت نتائج الدراسة، والتي تم تحليلها باستخدام برنامج SPSS، أن ممارسات القيادة الرشيقة بأبعادها الثلاثة تساهم بشكل إيجابي ودال إحصائيًا في بناء ثقافة الابتكار الرقمي في المؤسسات الصحية الخاضعة للدراسة، وأن هذه الممارسات تساهم في خلق بيئة عمل إيجابية تدعم وتشجع الابتكار الرقمي. الكلمات المفتاحية: القيادة الرشيقة، الابتكار الرقمي، ثقافة الابتكار، المؤسسات الصحية، الجزائر. تصنيفات JEL : M12، O31، I10 .

الكلمات المفتاحية: Keywords: Agile leadership, digital innovation, innovation culture, healthcare organizations, Algeria.



Les 10 articles les plus téléchargés

8 898 تطور السياسة المالية في ظل النظم الاقتصادية 8 311 الحوكمة ودورها في إدارة المخاطر المصرفية في البنوك 5 783 اجراءات ترشيد النفقات العمومية في الجزائر في ظل تقلبات أسعار النفط منذ سنة 2014 5 654 Le système fiscal algérien: Analyse et évaluation des performances du dispositif du contrôle fiscal 4 584 تحليل البيانات الضخمة باستخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في مهنة التدقيق دراسة حالة شركة Price waterhouse Coopers 4 013 تحديات القياس والإفصاح المحاسبي عن الأصول غير الملموسة (في ظل المعايير المحاسبية الدولية والنظام المحاسبي المالي SCF) 3 868 دور الإستثمار الأجنبي غير المباشر في تنشيط سوق الأوراق المالية – دراسة حالة سوق الاوراق المالية بمصر 2004 - 2017 3 477 أثر جائحة كورونا على الأسواق المالية العالمية (دراسة وصفية تحليلية لمؤشرات بعض البورصات العالمية) 3 454 Evolution de la consommation d’électricité par le secteur « ménages » en Algérie: faut-il commencer la lutte contre le gaspillage? 3 405 تقييــــــم أداء البنـــــوك التجاريـــة "دراسة حالة بنك الفلاحة والتنمية الريفية والبنك الوطني الجزائري" للفترة 2015-2017