مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 13, Numéro 4, Pages 61-73
2024-12-02
الكاتب : نقاط أحلام . دواس حسن .
الشعر العربي القديم أحد أروع أشكال التعبير الأدبي في التراث العربي، حيث كان سجلا تاريخيا لتوثيق الأحداث، إذ يحتفل بمغامرات الشاعر وقصصه المختلفة بداية من البكاء على الأطلال إلى وصف الرحلة، فوصف مغامراته العاطفية مع النساء وغيرها.. وكل هذا في قالب سردي شعري تميزه الأحداث المختلفة الأخبار والوقائع، فالشاعر الفذ آنذاك من يستطيع وصف وقائعه ومجتمعه والتعبير عنها شعرا بقالب قصصي حكائي طريف بيد أنه كان بعيدا عن التنظير والتقعيد الفني للقصة، ويعد الشاعر عمر بن أبي ربيعة من رواد السرد الشعري في عصره وعليه نتناول في هذه الورقة البحثية دراسة التَّشكيل السَّردي في قصيدته الموسومة بـ"قفا نستخبر الطَّللا"، محاولين الإجابة على الأسئلة الآتية: إلى أي مدى تجلَّت عناصر السَّرد في قصيدة الشاعر؟ وهل استوعب قالب الشّعر تقنيَّات السّرد في متنه؟. The ancient Arabic poem is one of the most wonderful forms of literary expression in the Arab heritage, as it was a historical record to document events, as it celebrates the adventures of the poet and his various stories, from crying over the ruins to describing the journey, describing his emotional adventures with women and others. This is all in a poetic narrative form characterized by different events, news and facts, as the outstanding poet at the time who could describe his facts and society and express them poetically in a storytelling form, but he was far from theorizing and technical definition of the story, and the poet Omar ibn Abi Rabia is one of the pioneers of poetic narrative in his time. Therefore, in this research paper, we address the study of narrative formation in his poem entitled "Stand up and ask the ruins” ,trying to answer the following questions: To what extent are the elements of narrative in the poet's poem, and did the poet's form accommodate the techniques of narrative in his body?.
شعر ; سرد ; تشكيل سردي ; عمر ابن أبي ربيعة ; Poetry ; Narrative ; Narrative formation ; Omar ibn Abi Rabia
سكيو سارة
.
مستاري حياة
.
ص 772-783.
سكيو سارة
.
مستاري حياة
.
ص 156-168.
بوعزة طيبي
.
ص 63-81.