مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 8, Numéro 3, Pages 335-362
2024-11-01
الكاتب : بلعباس يوسف .
تهدف الدراسة إلى معرفة دور وسائل التواصل الاجتماعي الفيسبوك أنموذجا في بث خطاب الكراهية من وجهة نظر الأساتذة والنخب الجامعية، واستخدمت المنهج الوصفي التحليلي وأداة الاستبيان الإلكتروني، حيث تم توزيعه على 60 مفردة. توصّلت الدراسة إلى وجود نشاط كثيف في خطابات الكراهية المتنوعة والتي تتمثّل في الكراهية على أساس الدين والجنس والعرق واللون وغيرها، كما كشفت الدراسة عن دور التنشئة الاجتماعية في غرس ثقافة التطرف والكراهية لدى الأفراد، وأنّ هذه الخطابات وجدت أرضا خصبة على وسائل التواصل الاجتماعي – الفيسبوك، وتوصي الدراسة بدور التربية الإعلامية كرقيب على المحتوى المحرّض على الكراهية خاصة بين أوساط الشباب. The study aimed to know the role of social media, Facebook, as a model in spreading hate speech from the point of view of professors and university elites. It used the descriptive analytical approach and the electronic questionnaire tool, which was distributed to 60 items. The study concluded that there is an intense activity in the various hate speeches, which are represented by hatred on the basis of religion, gender, race, color, etc. The study also revealed the role of socialization in instilling a culture of extremism and hatred in individuals, and that these speeches found fertile ground on social media - Facebook, The study recommends the role of media education as a watchdog over content that incites hatred, especially among young people.
الشبكات الاجتماعية، فيسبوك، خطاب الكراهيّة، الكراهيّة الرّقيمة، التطرّف. ; Social Media, Facebook, hate speech, digital hate, extremism
بودهان يامين
.
ص 26-39.
بن عبد الله شهيرة
.
ص 174-194.