مجلة رقمنة للدراسات الإعلامية والاتصالية

RAKMANA - Journal of media and communication studies

Description

Rakmana, Journal for Media and Communication Studies is a biannual scientific journal issued by the Department of Information Sciences of the Faculty of Information Sciences and Communication (Algiers University 03). Founded in April 2021, the first issue was published on July 1, 2021The magazine is concerned with publishing scientific research on media and communication phenomena exclusively in the digital environment, with the aim of keeping pace with them from a scientific standpoint, and also from a practical standpoint by providing consultations to bodies and organizations related to these phenomena.

The journal publishes research in Arabic, French, and especially English, in the electronic journalism fields , New media awareness, virtual public space, mass communication, new media, digital discourse analysis, digital communication semiology, digital marketing, and digital social and political communication.

All research published in the journal passes the expertise of at least two peer-reviewed professors, as the magazine includes in its staff expert professors in various media and communication specializations from Algeria and abroad, with experience and a prestigious scientific position. In their experience, they take into account the works originality in their novelty, timeliness, and in particular erudition terms.

The journal is directed to professors researchers, doctoral students, and those interested in scientific fields related to media and communication, including professionals, in Algeria and in all countries of the world. 

The journal’s staff chose for the issues to be essentially thematic, that is, to address one phenomenon in each issue with in-depth analysis and dealing with it from all sides. With the possibility of publishing other studies outside the topic of the issue.


4

Volumes

10

Numéros

96

Articles


اليقظة التكنولوجية والجودة الشاملة في ادارة الصورة الذهنية للمؤسسة: - الأهداف والرهانات-

يوسفي أعمر, 
2024-06-09

الملخص: تعمل الكثير من المؤسسات و الشركات على تطوير نشاطاتها و السهر على الجودة الشاملة بصورة عامة وجودة الأداء بصفة خاصة، مستهدفة بذلك إرضاء العملاء قصد بناء صورة ذهنية نموذجية خاصة بها في ذهن هذا العميل المستهدف ، الا أن سوق المنافسة أخذ منعرجا آخر مع التطور التكنولوجي والتقني والتنمية الاقتصادية ، ولعل من أهم هذه العوامل التي تطورت وتحتاج المؤسسات للعمل على تنمية قدراتها فيها اليقظة التكنولوجية وهي بمثابة جزئية مهمة في الخطة الاستراتيجية الكلية للمؤسسة ، الا أن التكنولوجية أحيانا بحاجة للاختيار و البحث فيها عن الجودة خاصة تلك التي تسمح بالتنمية المستدامة المبنية على الاستثمار في المعرفة بدل الاعتماد على المواد الأولية ، وفي هذه الورقة البحثية سنقف عند الجوانب المساهمة في قلب موازين المنافسة لصالح المؤسسة باعتماد آليات ومعارف تكنولوجية ومعرفية تحت عنوان اليقظة التكنولوجية ، وهذا للحفاظ على استمرار صورتها الإيجابية عند العملاء. Many institutions and companies are working to develop their activities and to ensure the overall quality in general and the quality of the service in particular, aiming to satisfy customers in order to build an exemplary mental image in the minds of this target clientele, but the competition market has taken another turn with technological and technical development. the most important of these factors that have developed and that institutions need to work on to develop their capabilities is technological vigilance, which is an important part of the institution's overall strategic plan. technology must sometimes be selected for quality, especially those that enable sustainable development based on investment in knowledge, instead of relying on raw materials. In this research paper, we will focus on the aspects that contribute to overturning the balance of competition in favor of the institution by adopting technological and cognitive mechanisms and knowledge under technological vigilance, and this to maintain the sustainability of its positive image with customers.

الكلمات المفتاحية: اليقظة التكن ; ل ; جية اقتصاد المعرفة الص ; رة الذهنية التكن ; لجيات الحادة ; technological awakening knowledge economy mental image sharp technologies


معالجة الجهات الفاعلة في منشورات جمعيات العمل الإنساني عبر المنصات الاجتماعية وتوجهات الجمهور التفاعلية معها

سمية الحميدي,  عبد الله عدوي, 
2025-01-09

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن الجهات الفاعلة والجمهور الذي تستهدفه المنصات الاجتماعية للأعمال الإنسانية اليمنية في منشوراتها، وطبيعة ونوع تفاعل المتابعين مع المنشورات على صفحتي مركز الملك سلمان للإغاثة والأعمال الإنسانية ومنظمة الوصول الإنساني على فيس بوك. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من خلال استخدام استمارة تحليل المضمون لمنشورات صفحتي مركز الملك سلمان للإغاثة والأعمال الإنسانية ومنظمة الوصول الإنساني على فيس بوك. توصلت الدراسة إلى أن الجمهور العام والنازحين في مخيمات النزوح كانا هما المستهدفان الأبرز ضمن فئات الجمهور المستهدفة بالمنشورات على المنصات الاجتماعية التي تعمل على تغطية الأعمال الإنسانية اليمنية، إذ تساوت فئتي الجمهور العام وجمهور النازحين في مخيمات النزوح عند نسبة 29.1%، ما يجعلهما في المرتبة الأولى من حيث الترتيب، تلا ذلك الفقراء والمحتاجين في اليمن في المرتبة الثانية، ثم شخصيات المتطوعين، ثم شخصيات الداعمين، وفي المرتبة الخامسة المنظمات الداعمة، وأخيرا الشخصيات والمنظمات المعادية. كما أكدت الدراسة أن نوع تفاعل الجمهور مع المنشورات غلب عليه إعادة نشر المنشورات، ثم عدد مرات الظهور، ثم الإعجابات، تليها التعليقات، ثم النقر على المحتوى متساوياً بذلك مع عدد التنزيلات. This study aims to reveal the actors and audience targeted by Yemeni humanitarian social platforms in their posts and the nature and type of interaction of followers with their posts on the King Salman Humanitarian Aid and Relief Center and Organization of ALWosol Alinsani on Facebook pages. The study used the descriptive analytical approach and the content analysis form for the posts of the King Salman Humanitarian Aid and Relief Center and Organization of ALWoosol Alinsani on Facebook. The study found that the general public and IDPs living in camps are the most targeted by posts on social media platforms covering Yemeni humanitarian work, as the general public and IDPs in displacement camps were equal at 29.1%, followed by the poor and needy in Yemen, then volunteer figures, support figures, and supporting organizations. In contrast, hostile figures and organizations came in last place. The study also confirmed that the type of audience interaction with posts came in the form of re-sharing posts, followed by the number of times they appeared, then likes, comments, and clicking on the content, equal to the number of downloads.

الكلمات المفتاحية: الجهات الفاعلة ; التفاعل ; جمعيات العمل الإنساني ; المنصات الاجتماعية ; Social Platforms ; Humanitarian Associations ; Interaction



Les 10 articles les plus téléchargés

3 388 الذكاء الاصطناعي تقنية رقمية تقود الى ابتكار تجربة تعليمية ناشئة في الجزائر -شركة إنكيديا أنموذجا- 3 181 المقاربات البحثية لدراسة الاتصال الرقمي، أي استراتيجية منهجية؟ 2 973 المؤثّرون الاجتماعيون : قادة الرّأي اللاّعبون الجدد في البيئة الرّقمية الجديدة مساءلة مفاهيميّة تحليليّة في ضوء نظريتي "لازار سفيلد" و"إيفرت روجرز" 2 825 مؤثرو مواقع التواصل الاجتماعي: الفاعلون الجدد في قيادة الرأي العام قراءة حول التغير في المفاهيم والأدوار 2 642 تطبيق الذكاء الاصطناعي في الاعلام الرقمي فرص كبيرة و تحديات أكبر . The application of artificial intelligence in digital media great opportunities and greater challenges . 2 430 الاتجاهات الجديدة للإعلام الرقمي: الذكاء الاصطناعي كمحرك للابتكار الإعلامي 2 410 هل ستقضى المناهج الحاسوبيّة على نظريّات علوم الإعلام والاتصال؟ 2 332 تكييف الصناعة الإعلامية مع تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي في وسائل الإعلام: الإمكانات وأفق الاستخدام 2 259 المؤسسات الناشئة والابتكار التكنولوجي:استعراض التجربة الايطالية في مجال المؤسسات الناشئة 1 833 الصراع الكمي الكيفي .. رجعية منهجية، وفرملة للبحث العلمي في البيئة الرقمية