الباحث
Volume 16, Numéro 2, Pages 809-829
2024-09-30
الكاتب : يامون عمر .
تعتبر الفنون الصخرية من أجمل القرائح التي جاد بها الفكر البشري خلال الفترات القديمة، فهي تعبر دون أدنى شك عن جوانب مهمة في حياة الإنسان اليومية بكل تبسيطاتها وتعقيداتها، فالنقوش الصخرية ومعها الرسوم قد استحوذت على حيز معتبر من اهتمامات المجموعات البشرية القديمة باعتبارها نشاطات أساسية مكملة ومتممة لبقية الأنشطة وفي طليعتها القنص والقطف، وللإنسان الشمال الافريقي نصيب معتبر من حصة الأعمال الفنية الرائدة التي صنفتها المؤلفات التاريخية والمنظمات العالمية باعتبار أن هذا الإنسان ورغم الأحكام التاريخية التي تلح على بدائيته وسذاجته إلا أنه قد كان سباقا إلى تكوين رصيد فني ثري يدل على مدى رقي حسه الفني وأبعاده ذات الصبغات المختلفة: الاجتماعية، العقائدية وحتى الاقتصادية. ولعل زخم هذه الفنون وتكدس مواضيعها بالخصوص في المناطق الصحراوية هو الأمر الذي جعل العديد من الدراسات الجادة تولي الاهتمام الكبير والكلي لهذه الفنون باعتبارها واجهة للفكر الإنساني الشمال إفريقي وحلقة متمة لإطار حضارته المتناوبة على مر العصور ما قبل التاريخية والتاريخية. Rock art is one of the most beautiful pieces of human thought during ancient times. s daily life in all its simplifications and complexities, Rock inscriptions, together with drawings, have captured a significant area of interest in ancient human groups as essential activities that complement the rest of the activities and are at the forefront of sniping and picking. and North Africa men has a significant share of the share of the pioneering works of art classified by historical literature and world organizations as this human being and despite the historical provisions insisting on his primacy and naivety, it has been a race to create a rich artistic asset that demonstrates how high his artistic sense and dimensions of different tinctures are: social, ideological and even economic. Perhaps the momentum of these arts and the accumulation of their themes in particular in desert areas has made many serious studies pay great and total attention to the arts as a front for North African human thought and a loop complementary to the framework of its rotating civilization throughout pre-historical and historical times.
الفن ; الدين ; الرسومات ; التاسيلي ; التفكير
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
خالفي جميلة
.
ص 139-151.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.