مجلة التربية البدنية والرياضية
Volume 3, Numéro 1, Pages 101-114
2024-07-26

التصور العقلي حسب التحصيل الدراسي عند تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ذكور

الكاتب : بوهنتالة يعقوب . عبد الحق بلال . زمولي لحسن .

الملخص

إن الهدف من الدراسة الميدانية هو معرفة مستوى التصور العقلي في المجال الرياضي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ذكور حسب التحصيل الدراسي ولتحقيق ذلك أجرينا دراسة مسحية بثانويات دائرة عين التوتة حيث أجريت الدراسة بعد الحصر الشامل لمجتمع البحث المتكون من 220 تلميذ من مختلف شعب تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، كما اعتمد الباحث على المنهج الوصفي لقدرته على وصف الواقع وتحليل معطياته بالأسلوب المسحي وذلك بتطبيق مقياس التصور العقلي في مجال الرياضة لرينر مارتيناز على مجتمع البحث (عينة التقنين) حيث بينت نتائج الدراسة: أن التلاميذ الناجحين في التحصيل الدراسي يتمتعون بمستوى مرتفع في التصور العقلي، والتلاميذ الراسبين في التحصيل الدراسي بمستوى متوسط في التصور العقلي The goal of the field study is to know the level of mental perception in the mathematical field among third-year male secondary school students according to academic achievement. To achieve this, we conducted a survey in the high schools of the Ain al-Tuta district, where the study was conducted after a comprehensive inventory of the research community consisting of 220 students from different classes of third-year secondary school students. The researcher also relied on the descriptive approach for his ability to describe reality and analyze its data using a survey method, by applying the mental perception scale in the field of sports by Reiner Martinez to the research population (rationing sample). The results of the study showed: that students who are successful in academic achievement have a high level of mental perception. Students who fail in academic achievement have an average level of mental perception.

الكلمات المفتاحية

التصور العقلي؛ التحصيل الدراسي؛ التلاميذ