مجلة المنظومة الرياضية
Volume 11, Numéro 1, Pages 886-900
2024-03-20
الكاتب : عبدي صالح .
ملخص: هدفت الدراسة الحالية التعرف على مدى مساهمة الرياضة المدرسية في تحقيق التعايش السلمي والأمن المجتمعي المحلي والعالمي و على الفروق في استجابة العينة تعزى لمتغير التصنيف. حيث اعتمد الباحث على المنهج الوصفي والاستبانة كأداة لجمع البيانات وتمثلت العينة (عشوائية طبقية) في 30 أستاذ للتربية البدنية والرياضية للتعليم الثانوي بولاية ورقلة وقد أسفرت النتائج على أن الرياضة المدرسية تساهم في تحقيق التعايش السلمي والأمن المجتمعي المحلي والعالمي بدرجة عالية و على أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابة العينة تعزى لمتغير التصنيف بين أستاذ التربية البدنية والرياضية للتعليم الثانوي و أستاذ رئيسي (لصالح أستاذ رئيسي ). كلمات مفتاحية: الرياضة المدرسية، التعايش السلمي و الأمن المجتمعي، التصنيف. Abstract:The current study aimed to identify the extent to which school sports contribute to achieving peaceful coexistence and local and global community security and the differences in the sample’s response attributable to the classification variable. The researcher relied on the descriptive approach and the questionnaire as a tool for data collection. and the sample (stratified random) was represented by 30 teachers of physical education and sports for secondary education in the state of Ouargla..The results showed that school sports contribute to promoting peaceful coexistence and local and global community security to a high degree, and that there are significant differences Statistical in the sample response is due to the classification variable between the physical education and sports teacher for secondary education and a major teacher (in favor of a major teacher) . Keywords: School sports; peaceful coexistence and community security; classification
كلمات مفتاحية: الرياضة المدرسية، التعايش السلمي و الأمن المجتمعي، التصنيف. ; Keywords: School sports; peaceful coexistence and community security; classification
طياب محمد
.
قراشة طيب
.
عمراني إسماعيل
.
ص 526-540.