مجلة العلوم و التكنولوجية للنشاطات البدنية و الرياضية
Volume 21, Numéro 1, Pages 320-332
2024-06-01

مدى تحكم الطلبة في إعداد مذكرة التخرج كما يدركها الأساتذة – دراسة ميدانية على عينة من أساتذة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ورقلة- The Extent Of Students Control In Preparing Their Graduation Thesis As Perceived By Professors. – A Field Study On A Sample Of Professors From Institute Of Sciences And Techniques Of Physical And Sports Activities In Ouargla.

الكاتب : عبدي صالح .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى تحكم الطلبة في إعداد مذكرة التخرج، والفروق في استجابات العينة تعزى لمتغير الرتبة، ولهذا الغرض استخدمنا المنهج الوصفي على عينة متكونة من 20 أستاذا بمعهد ورقلة تم اختيارها بطريقة عشوائية طبقية لجمع البيانات استخدمنا أداة الاستبيان، بعد جمع النتائج ومعالجتها إحصائيا تم التوصل أن تحكم طلبة المعهد في إعداد مذكرة التخرج يتميز بدرجة عالية، وعدم وجود فروق في استجابات العينة تعزى لمتغير الرتبة. وعلى هذا الأساس أوصت الدراسة على ضرورة الاهتمام بمنهجية البحث العلمي و إعداد مذكرات التخرج Abstract The Object of the study aims to identify the extent of students control in preparing the graduation thesis, and the differences in the sample responses due to the rank variable, for this purpose, we used the method descriptive On a sample composed of 20 professors at the Ouargla Institute Chosen as stratified random, and for data collection, we used a tool questionnaire After collecting the results and having treated them statistically, we conclude the control of the students of the Institute in preparing the graduation thesis is characterized by a high degree, and there are no differences in the sample's responses due to the rank variable On this basis, the Study recommended The need to pay attention to the methodology of scientific research and the preparation of graduation thesis.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: مذكرة التخرج، الرتبة(الدرجة العلمية) Keywords: graduation thesis, rank (Scientific grade)