مجلة مجتمع تربية عمل
Volume 8, Numéro 2, Pages 118-135
2023-12-30
الكاتب : شالة نادية . مايدي هنية .
تهدف هذه الورقة البحثية إلى التعرف على أهمية تقويم التعبير الكتابي في المرحلة الابتدائية، ودورها في الكشف على عوامل القصور والجودة في كتابات التلاميذ، ثم تشخيص الصعوبات التي تواجه المعلمين أثناء عملية التصحيح. وتحددت مشكلة الدراسة في الإجابة عن السؤالين التاليين: فيم تتمثل الصعوبات التي تواجه مدرسي المرحلة الابتدائية في تقويم التعبير الكتابي؟ وماهي طرق العلاج والبدائل المناسبة للحد من مشكلات تصحيح الأداء الكتابي لدى تلاميذ هذه المرحلة الدراسية؟ وقد توصلت هذه الدراسة إلى الكشف على أبرز صعوبات تقويم مهارة التعبير الكتابي، وتقديم بعض الاقتراحات وطرق العلاج قد تساعد المدرسين في تخطي مشكلات تقويم التعبير الكتابي لدى متعلمي هذه المرحلة الأساسية. This research paper aims at recognizing the importance of written expression assessment at the primary school level and its role in identifying deficiency and proficiency factors in pupils' writing, and eventually, diagnosing the difficulties faced by teachers during the correction process. The problem of study is defined in answering the following two questions: What are the difficulties faced by primary school teachers in assessing written expression? What resolving tools and alternatives are appropriate to reduce problems of correction of written performance in pupils at this level? The study revealed the most significant difficulties in assessing the writing skills, and provided some suggestions and resolving tools that may help teachers overcome the problems of written expression assessment among learner at this basic level.
التقويم ; التعبير الكتابي ; المهارات اللغوية ; assessment ; Written Expression ; Writing skills
بن عيسى سفيان
.
ص 154-174.
قدي سومية
.
ص 1-14.
لعوج مريم
.
زندي يمينة
.
ص 28-43.
المشاقبة رامي
.
ص 94-119.