بدايات
Volume 6, Numéro 1, Pages 75-86
2024-01-22
الكاتب : شالة نادية .
يكتسي المصطلح التربوي أهمية بالغة في استيعاب التغيرات الحاصلة في حقل التربية والتعليم، لذا فقد وضعت معاجم كثيرة تهتم بتبسيط المعارف وتوضيحها، وتحديد مدلولاتها بدقة، ثم العمل على تيسير تداولها بين الباحثين والدارسين. سنتطرق من خلال هذه الورقة البحثية إلى تحديد جملة من المصطلحات، ترتبط بمفاهيم مقاربات التدريس التي طبقت في مدارسنا بدءا من المقاربة بالمضامين إلى المقاربة بالأهداف إلى المقاربة بالكفاءات، ثم الكشف عن أوجه التباين بينها الناتج عن المرتكزات الفكرية والخلفيات الفلسفية التي انبثقت منها كل مقاربة. Abstract: The educational term is of great importance in understanding the changes taking place in the field of education. Therefore, many dictionaries have been developed concerned with simplifying and clarifying knowledge, precisely defining its meanings, and then seeking to facilitate its circulation among researchers and students. Through this research paper, we will discuss defining a sample of terms related to the concepts of teaching approaches that have been applied in our schools, starting from the content approach, to the objectives approach, to the competency approach; then we uncover the differences between them resulting from the intellectual foundations and philosophical backgrounds from which each approach emerged.
المصطلح التربوي ; المقاربة بالمضامين ; المقاربة بالأهداف ; المقاربة بالكفاءات ; educational terminology ; content approach ; goals approach ; competency approach
جلول بن طرات
.
ص 27-46.
بن عصتمان عبد الله
.
ص 215-239.
بن سالم خالد
.
ص 664-678.
خيراني بلال
.
بالي نائلة
.
ص 302-313.
بن عيسى منصري ابتسام ليلى
.
ص 2196-2214.