Educ recherche
Volume 13, Numéro 1, Pages 23-51
2023-06-30
الكاتب : البدو أمل .
جاءت هذه الدراسة العلمية لتسليط الضوء مفهوم الميتافيرس وتعريفة ومعرفة أهم خصائصه، ومكونات عالم الميتافيرس، ومكونات عالم الواقع المعزز والواقع الإفتراضي والفرق بينهما. أيضا ماهي متطلبات تطبيقة في العملية التعليميه، وماهي معيقات التطبيق، حيث استخدمت الدراسة المنهج العلمي التفسيري، والذي يستخدم المعرفة لتفسير الظواهر والأشياء من قبل مجموعات من المفاهيم المترابطة تسمى النظريات. وبحث الدراسة في الأمور التالية الملامح الأساسية لتكنولوجيا الميتافيرس، مميزات استخدام تقنية الميتافيرس في التعليم، تحديات استخدام الميتافيرس في التعليم، متطلبات أساسية للتعلم الرقمي، أيضا وضعت الدراسة مقترحات لتطبيق الميتافيرس في عملية التعليم. وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات تبني المعلّمين لطرق التدريس والإستراتيجيات الحديثة والاهتمام بزيادة قدراتهم، وتطوير مهاراتهم في التدريس عن طريق الالتحاق بالدورات التدريبية في أساليب التدريس الحديثة. وإعادة النظر في محتوى المنهاج الدراسي وطريقة تصميمه. ضرورة تشكيل فرق ولجان على مستوى المديريات والمدارس للتعاون في تصميم محتوى تعليمي يتناسب مع المناهج الجديدة ويستخدم التقنيات الحديثة. ضرورة العمل بشكل جماعي وتقسيم اللجان على حسب نوع المادة ثم على حسب المستوى الدراسي. This scientific study came to shed light on the concept of the metaverse, its definition and knowledge of its most important characteristics, the components of the world of the metaverse, the components of the world of augmented reality and virtual reality and the difference between them. Also, what are the application requirements in the educational process, and what are the obstacles to application, as the study used the explanatory scientific method, which uses knowledge to interpret phenomena and things by groups of interrelated concepts called theories. The study examined the following issues, the basic features of metaverse technology, the advantages of using metaverse technology in education, the challenges of using metaverse in education, basic requirements for digital learning, and the study also developed proposals for the application of metaverse in the education process. The study concluded with a number of recommendations that teachers adopt modern teaching methods and strategies and pay attention to increasing their capabilities and developing their teaching skills by joining training courses in modern teaching methods. And review the content of the curriculum and the way it is designed. The need to form teams and committees at the level of directorates and schools to cooperate in designing educational content that is compatible with the new curricula and using modern technologies. The need to work collectively and divide the committees according to the type of subject and then according to the academic level.
تقنية الميتافيرس ؛ التعليم والتعلم ؛ الواقع الإفتراضي ؛ الواقع المعزز.
القص صليحة
.
بن غذفة شريفة
.
ص -.
بن سالم توفيق
.
ص 104-116.
ولاء صقر عبد الله
.
ص 13-20.