الصوتيات
Volume 19, Numéro 1, Pages 223-240
2023-04-15
الكاتب : جبار كمال .
يتتبع هذا المقال الأبعاد الدلالية للبنية الصوتية في شعر أبي الحسن علي بن صالح، ويهدف للإجابة عن التساؤلات التالية: ما دور القافية في توليد الموسيقى الشعرية؟؛ وكيف وظفها الشاعر؟؛ وما أهمية الموسيقى الداخلية في القصيدة الشعرية؟؛ وما دورها في تكثيف الدلالة؟؛ ولماذا اختار الشاعر هذا النمط الموسيقي التقليدي؛ بينما عايش عصر الحداثة الشعرية؟. وقد ارتكز المقال على المنهج الوصفي، واستعان بآليات الاستقراء، والتحليل، والتعليل، والتمثيل، و الإحصاء، واسترشد بالمنهج الأسلوبي البنيوي.وتوصل المقال إلى تحديد السمات الأسلوبية التي تمييز شعر شاعرنا. This article traces the acoustic structure of the Algerian poet Abi Hassan Ali Ben Saleh, and examines its semantic dimensions, and aims to answer the following questions: What is the role of rhyme in the creation of poetic music, and how did the poet employ it? Why did the poet choose this traditional musical style as he experienced the age of poetic modernity? The article was based on the descriptive approach, used induction, analysis, reasoning, representation, and statistics. The article reached to identify the stylistic features that distinguish the poetry of our poet.
البنية؛ الإيقاعية؛ الصوتية؛ الدلالية؛ الاستقراء. ; : Structure; rhythmic; acoustic; semantic; extrapolation
بن نافلـة يوسف
.
ص 39-52.
حني عبد اللطيف
.
ص 205-230.
Dr مؤمن عمر محمد البدارين
.
ص 676-682.