العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 7, Numéro 1, Pages 22-39
2023-01-08
الكاتب : بن منصور حدة . بركات عبد الحق .
هدفت هذه الدراسة للتعرف على أساليب التفكير الأكثر استخداما من طرف تلاميذ المرحلة الثانوية، وكذا التعرف فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب التفكير تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، التخصص، والمستوى الدراسي). أجريت الدراسة على عينة قوامها (121) تلميذ وتلميذة ممن درسوا بانتظام خلال الفصل الأول من الموسم الدراسي: 2021/2022م. واعتمدت في الدراسة على قائمة (1992,Sternberg & Wagner) لأساليب التفكير (القائمة القصيرة) بعد التأكد من ثقلها العلمي في البيئة الجزائرية. فأسفرت نتائج الدراسة على أن أغلب أساليب التفكير سائدة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. وكذا عدم وجود فروق دالة في أغلب أساليب تفكير تلاميذ المرحلة الثانــوية تعزى لمتغير (الجنس، التخصص، والمستوى الدراسي). This study aimed to identify the most used thinking methods by secondary school students, as well as to identify whether there are statistically significant differences in thinking styles due to the study variables (gender, specialization, and academic level). The study was conducted on a sample of (121) male and female students who studied regularly during the first semester of the academic season: 2021/2022. The study relied on the list (Sternberg & Wagner, 1992) of thinking styles (short list) after confirming its scientific weight in the Algerian environment. The results of the study showed that most of the thinking styles are prevalent among secondary school students. As well as the absence of significant differences in most of the thinking styles of secondary school students due to the variable (gender, specialization, and academic level).
أساليب التفكير التلاميذ؛ المرحلة الثانوية. ; thinking styles students high school
كادي محمد
.
بلقوميدي عباس
.
ص 357-371.
مقدم أمال
.
مصبايح فوزية
.
لحول فايزة
.
ص 431-450.
عميار كهينة
.
بركات عبد الجق
.
ص 663-686.
بوساق فتيحة
.
صدراتي حبيب
.
بوساق أسماء
.
ص 479-499.