مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 12, Numéro 1, Pages 807-825
2022-06-28
الكاتب : شيخ رقية . لمين نصيرة .
ملخص: تهدف الدراسة الحالية الى التعرف على واقع تكوين مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بمركز التوجيه المدرسي بالمسيلة، الى جانب التعرف على الفروق بين أفراد العينة تعزى لمتغير الخبرة ومتغير الجنس، تكونت عينة الدراسة من 35 مستشارا ومستشارة لمجتمع البحث الأصلي الذي بلغ 39 مستشارا ومستشارة..ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على أداة متمثلة في استمارة استبيان باستخدام المنهج الوصفي، وبعد المعالجة الإحصائية بواسطة (spss ) تم التوصل الى أبرز النتائج التالية : - مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني مؤهل في مجال التوجيه. - مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي مؤهل في مجال تطبيق الاختبارات النفسية. كلمات مفتاحية: التكوين: مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني. Abstract: The current study aims to identify the reality of the formation of school guidance and counseling counselor in the school guidance center in M’sila, in addition to identifying the differences between the sample members due to the variable of experience and gender variable, the study sample consisted of 35 consultants and consultants to the original research community which reached 39 male and female advisors..and to achieve The objectives of the study were Relying on a tool represented in a questionnaire using the descriptive method, and after statistical treatment by (spss), the following main results were reached: -School guidance and counseling counselor qualified in the field of guidance. -A school guidance and counseling advisor is qualified in the field of psychological testing. Keywords: training, School and career counseling counselor.
التكوين ; مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني
سهى حمزاوي
.
ص 69-92.
سلماني فاطمة
.
بوعناني براهيم
.
ص 463-478.
عبد القادر بن سعيد
.
ص 120-130.
خميس عبد العزيز
.
ص 121-133.