مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 2, Pages 1278-1300
2021-09-15

جمالية السرد في القصة الشعرية عند عمر بن أبي ربيعة

الكاتب : تيلبي الزهرة .

الملخص

ملخص: انفتحت الأجناس الأدبية وحدث التراسل بينها، وصار بإمكانها استيعاب أنواعا متعدّدة من المقولات، ومن هذا المنطلق فإنّ الخطاب السردي يمكنه الاندساس في ثنايا النصّ الشعري. وهو ما لمسناه في نماذج كثيرة من ديوان عمر بن أبي ربيعة؛ حيث حدث التضايف بين الخطابين في هندسة فنيّة شكّلت جنسا أدبيا هجينا يجمع الخطابين كليهما؛ اُصطلح على تسميته بالقصّة الشعرية؛ وهي فضاء تحضر فيه مكونات السّرد الأساسة شرط أن تتكيّف مع خصوصية الخطاب الشّعري؛ القائم أساسا على مبدأ التكثيف، علاوة على الخاصيّة الصوتية، في جو تغلب علبه خاصّيتي التعالي والغموض. ارتقى عمر بن أبي ربيعة بهذا الفن، ما جعله يخطو خطوات لافتة للنظر. فأنتج نصوصا لم تستوعب جماليات العصر فحسب، وإنما تجاوزتها إلى سنّ الطريقة العمرية. Abstract: Literary races opened up, correspondence took place between them, and became able to accommodate multiple types of sayings, and from this point of view, narrative discourse can penetrate into the folds of the poetic text. This is what we have seen in many examples from the poetry of Omar bin Abi Rabi’a. Where the synergy between the two discourses took place in an artistic architecture that formed a hybrid literary genre that combines both discourses. It was called a poetic story; It is a space in which the basic components of the narrative are present, provided that they adapt to the specificity of the poetic discourse. It is based mainly on the principle of condensation, in addition to the acoustic characteristic, in an atmosphere whose box is dominated by the characteristics of transcendence and ambiguity. Omar bin Abi Rabia promoted this art, which made him take remarkable steps. He produced texts that not only absorbed the aesthetics of the age, but also transcended them into the enactment of the Omariya.

الكلمات المفتاحية

الجمالية ; السرد ; الشعر ; عمر بن أبي ربيعة ; القصة الشعرية ; الأجناس الأدبية