مجلة النص
Volume 8, Numéro 2, Pages 72-86
2021-09-07
الكاتب : بخيرة الحسين . عيسي أحمد .
تنوعت أساليب الكتابة الدرامية تنوعا لا حصر له إثر موجة التجريب الحديثة، وبالنسبة لمسرح الطفل فقد عرف هو الآخر ذلك التنوع الشديد، ومَرَدُّ ذلك إلى قاعدة التوافق بين النص الدرامي وسيكولوجية الطفل، وتماشيا مع هذا فقد وظَّف جم غفير من كتاب مسرح الطفل الشعر والإيقاعات الشعرية في بناء هذه النصوص الدرامية، ومقصديتهم في ذلك الاستفادة من الإيقاع الشعري الموسيقي في تحفيز نفسية الطفل على الإقبال والتوافق التام مع العرض المسرحي حتى يحصل المقصود التربوي والفرجوي من المسرحية. إنَّ الغاية التي تهدف إليها هذه الورقة البحثية الكشف عن حقيقة توظيف الإيقاع الشعري في النص الدرامي الموجه للطفل، وذلك في مسرحية غاب القط العب يا فار للكاتب المسرحي الأردني سليم أحمد حسن. Dramatic writing styles varied countless following the modern wave of experimentation, and for children's theater, he also knew that great diversity, and this was due to the basis of compatibility between the dramatic text and the psychology of the child, and in line with this, a large number of children in the children's theater book employed poetry and poetic rhythms in Building these dramatic texts, and their intent in that is to benefit from the poetic musical rhythm in stimulating the psyche of the child to turnout and in full conformity with the theatrical presentation so that the educational and watching intent of the play gets. The purpose of this research paper is to reveal the reality of employing poetic rhythm in the dramatic text directed at the child, in the play “Absent the Cat, Play Oh Farr” by the Jordanian playwright Salim Ahmed Hassan. Keywords: Child Theater; Poetic Rhythm; Dramatic Text; Salim Ahmed Hassan; Missed the cat play, the mouse.
مسرح الطفل ; الإيقاع الشعري ; النَّص الدرامي ; سليم أحمد حسن ; مسرحية غاب القط العب يا فار
بودنة بلقاسم
.
ص 71-83.
دين نبيلة
.
مصطفاوي جلال
.
ص 08-22.
نجاري سهام
.
ص 926-940.