الحوار المتوسطي
Volume 12, Numéro 2, Pages 111-129
2021-05-28
الكاتب : لهلالي سلوى .
ملخص: تتناول هذه المداخلة موضوعا مهما يتعلق برائد من رواد المقاومة الجزائرية ألا وهو الأمير عبد القادر، الذي يعتبر رمزا للجهاد الشعبي في المقاومة ضد الحملة الصليبية الفرنسية الإستعمارية ،التي لم تكتف بإسقاط النظام السياسي للدولة الجزائرية بل عمدت إلى تدمير حضاري شامل مسّ الأرض والشعب والثقافة بكل ما تحتويه من مقومات وعناصر . ولما كانت الظروف أقوى من صمود الأمير عبد القادر انتهى الأمر به إلى الاستسلام، وهو ما أدى إلى صياغة مغالطات كثيرة في حقه حاولت تشويه صورته ومواقفه الوطنية، وعليه فقد كان كاتب ياسين أحد الأقلام الأدبية التي دافعت عن شخصية الأمير عبد القادر ومواقفه الوطنية والأخلاقية ، ولم يمنعه سنه(17 سنة) من مواجهة الاستعمار وإلقاء محاضرة في فرنسا سنة 1947 ،للرد على التحريف والتزييف الذي اكتنف سيرة وجهاد الأمير عبد القادر. لقد ركز كاتب ياسين على دحض أطروحة الفراغ الحضاري في الجزائر، وعظمة مشروع الأمة الموحدة الذي نظّر له الأمير عبد القادر ،كما دافع عن الكفاح الثوري له مبرزا أنه لم يكن صديقا لفرنسا، وأنهاها بنظرة سديدة حول الاستعمار ،و دوره في إدخال الجزائر في حلقة حضارية مفرغة مدافعا بذلك عن صورة الهوية الوطنية الجزائرية ممثلة في شخص الأمير عبد القادر. Abstract: This intervention deals with an important topic related to one of the pioneers of the Algerian resistance, namely Emir Abdelkader, who is considered a symbol of the popular resistance against the French colonial Crusade, which not only brought down the political system of the Algerian state, but deliberately destroyed a comprehensive civilization that affected the land, the people and culture with all its elements of identity. Because the circumstances were stronger than his steadfastness, Prince Abdul Qadir ended up by surrendering. This led to the emergence of many fallacies trying to distort his attitudes and his nationalist positions. Therefore, the Kateb Yacine was one of the literary writers that defended Emir Abdelkader and his nationalist and moral attitudes. His young age (17 years) did not prevent him from facing colonialism and giving a lecture in France in 1947, in order to respond to the distortion and falsification that wrapped up the biography and jihad of Emir Abdelkader. The writer Kateb Yacine focused on refuting the thesis of the civilizational vacuum in Algeria, and the greatness of the project for a unified nation that Emir Abdelkader had proclaimed. He also defended his revolutionary struggle, denying the fact that he was friend of France. He ended it with an insight on colonialism, and its role in leading Algeria into a A civilizational vicious circle and defending the Algerian national identity, represented in the person of Emir Abdelkader.
الأمير عبد القادر ; الإسلام والعقيدة ; القائد الوطني ; الجهاد ; التسامح ; Emir AbdelKader ; Islam and belief ; national leader ; jihad ; tolerance
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
موسم عبد الحفيظ
.
ص 851-870.
دراعو محمد
.
لعايب معمر
.
ص 673-693.