مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 1, Pages 813-835
2021-03-30
الكاتب : بناجي حياة .
أصبح تعليم اللّغات –في وقتنا الحاضر- أكثر الميادين أو المجالات التّطبيقيّة تأثّرا بتطوّر الأبحاث العلميّة في مجال النّظريات اللّسانيّة الحديثة، أو في المجالات التّربويّة والنّفسيّة واللّغويّة المرتبطة بآليات اكتساب المهارات اللّغويّة، حيث استفاد علم تعليم اللّغات أو تعليميّة اللّغات أيّما استفادة من الدّرس اللّساني الحديث، كاللّسانيات البنيويّة والنّحو التّحويلي التّوليدي، والنّحو الوظيفي، التي استقطبت اهتمام المربّين ومعلّمي اللّغات، واقتنعوا بمدى أهميّة هذه النّظريات في ميدان تعليم/تعلّم اللّغات، ممّا أدى إلى بروز مناهج عدّة في هذا المجال، وهي مناهج أسّست أسسها على نظريّات لسانيّة، وتعنى اللّسانيات التّعليميّة بالطّرق والوسائل التي تساعد المعلّم/المتعلّم علي تعليم/تعلّم اللّغة كتسطير البرامج وتنمية المهارات اللّغويّة... من بين الآليات التي اعتمدت عليها اللّسانيات التّعليميّة في مجال تعليميّة اللّغات نجد التّمارين اللّغويّة Abstract : Present time, the most applied fields affected by the development of scientific research in the field of modern linguistic theories in the educational, psychological and linguistic fields related to the mechanisms of acquiring language skills, where science has benefited from the modern linguistic lesson such as constructive linguistics, generative transformative grammar, and functional grammar that have attracted the attention of educators and teachers, language and were convinced of the extent of the importance of there theories in the field of language education, xich led to the emergence of several approach in this field ,which were based on linguistic theories and concerned educational linguistics with method and mean that help the teacher and the learner to teach and learn the language, such as underlining programs and developing language skills among the mechanisms that relied on educational linguistics in the field of teaching languages we find language exercises .
اللسانيات اللسانيات التطبيقية تعليمية اللغات تمارين لغ ; ية
بناجي حياة
.
ص 165-187.
قراشي مريم
.
عباس نبيلة
.
ص 12-34.
بناجي حياة
.
ص 1284-1307.
صويلح أمينة
.
منصور أميرة
.
ص 82-106.
بلحنيش عبد الرحمن
.
ص 415-429.