مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 1, Pages 362-377
2021-03-30
الكاتب : بناني أحمد .
تحاول هذه الورقة البحثية الوقوف على صعوبات القراءة في المنظومة التربوية الجزائرية لأن القراءة تمثل جانبا مهما من جوانب المواقف التعليمية حيث أصبح يشكل انشغالا كبيرا في مراحلها الأولى؛ لأن التلاميذ الذين يشتكون من صعوبات القراءة يمثلون نسبة كبيرة من الحالات الشائعة، وبما أن القدرة على القراءة قد تتحول صعوبة إدراكها إلى ترك آثار بليغة في صياغة مهارات المتعلم لما للقراءة من دور في تنمية تفاعل المتعلمين مع محيطهم وإثراء مهاراتهم، وهي محطة من المحطات التي تمثل عائقا لدى الأساتذة في الأطوار التربوية الأولى ، و هو ما يجعلنا نبحث في صعوبات تعلم القراءة في المنظومة التربوية الجزائرية وآليات مواجهتها، وذلك من خلال رصد تصور هذه الصعوبة، وتجلياتها والرؤى التي يمكن من خلالها محاصرة تداعياتها والخروج من صعوباتها إلى ترسيخها كمهارة في إثراء رصيد التلميذ وصياغة شخصيته هذا ما سنقف عليه في ورقة علمية موسومة ب :" صعوبات تعلم القراءة في المنظومة التربوية الجزائرية وآليات مواجهتها " Summary: This paper tries to identify the difficulties of reading in the Algerian educational system; because reading is an important aspect of educational attitudes becoming a major concern in its early stages; because pupils who complain about reading difficulties represent a large proportion of common cases, and since the ability to read may turn difficulty to realize it to leave serious effects in formulating the skills of the learner; because of the role of reading in developing the interaction of learners from their surroundings and enriching their skills, which is one of the stations that are a concern for teachers In the first educational phases, which is what makes us look at the difficulties of learning to read in the Algerian educational system and the mechanisms to confront it by monitoring the perception of the teachers of this difficulty and its manifestations and visions through which it can be trapped its repercussions and get out of its difficulties to establish it as a skill in enriching the balance of the student and formulating his personality, this is what we will stand on in a scientific paper marked with: Difficulties in learning to read in the Algerian educational system and the mechanisms to address them.
Keywords: Difficulties, Learning, System, Pedagogical, Reading ; الكلمات المفتاحية: صعوبات، التعلم، المنظومة، التربوية، القراءة
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
عميرة سارة
.
ص 155-170.
بوسنان بكير
.
لكحل لخضر
.
ص 23-45.
بوطورة حنان
.
منصوري سميرة
.
ص 377-399.