المدونة
Volume 4, Numéro 2, Pages 441-462
2017-12-31
الكاتب : ملواني حفيظ .
الملخص باللغة العربية تبتغي هذه الدراسة العلمية ؛معالجة جملة من القضايا المرتبطة بفعل القراءة في إطارها المعرفي و السوسيولوجي و في مسلكها الأفقي و العمودي ؛ضمن الخطاب النقدي المعاصر على مستوى التنظير و الممارسة ؛على قدر اختلاف التوجهات و المدارس المهتمة بهذه الظاهرة؛ لأجل إعلاء صوت الخطاب المنجز لهذا الغرض ؛ضمن الصرامة العلمية ؛دون التفريط في أهمية الذوق الأدبي و جوانبه المكملة ؛التي تفرض بدورها وجه التحيين مع كل قراءة و من ثمة تقديم إضافة في سياق ثنائية مرحلة الإنتاج و مفعول التلقي . الملخص باللغة الأنجليزية : Reading context in the Comtemporary Criticism Dialogue this scientific study aims to deal with a certain number of questions related to reading, in its knowledge and social framework, as well as its horizontal and vertical course, within the contemporary criticism dialogue, at theory level and practice, as different are opinions and schools that are interested in studying this phenomenon so as to raise up the voice of the adopted dialogue for this end, in the framework of scientific serenity, without disregarding the importance of the literature fine taste and its complementary aspects that, also, implies, updating act in every reading, consequently, add something in the context of duality production phase and reception impact
القراءة ؛التلقي ؛نظرية القراءة ؛الخطاب النقدي ؛النقد الأدبي المعاصر
بولعسل السعيد
.
ص 287-306.
علي سحنين
.
ص 17-39.