مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 11, Numéro 1, Pages 127-140
2025-06-30

بناء مقياس نفسي تربوي لاختيار الأساتذة -الرجوعية التربوية نموذجا-

الكاتب : موسلي أمينة . زياني خولة . مزيان الشريف خباب .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تطوير مقياس نفسي تربوي يهدف إلى اختيار المترشحين الأكثر ملاءمة لمهنة التعليم في الجزائر، وذلك من خلال قياس مجموعة من الكفاءات النفسية والمهارات الوظيفية التي تعكس قدرة المترشح على التكيف مع بيئة العمل التربوي ومواجهة التحديات المرتبطة بها. اعتمد الباحثون في بناء هذا المقياس على نظرية الرجوعية التربوية المستمدة من علم النفس الإيجابي، مع الاستناد إلى دراسات سابقة في هذا المجال. تكونت عينة الدراسة من (2051) مشاركا من مختلف ولايات الجزائر، وتم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس باستخدام معامل ألفا كرونباخ للتحقق من الثبات، والتحليل العاملي الاستكشافي للتحقق من البناء العامل للمقياس. أظهرت النتائج أن المقياس يتكون من ثمانية أبعاد رئيسية تغطي مهارات مثل القدرة على التكيف، تقدير الذات، الدافعية، والكفاءة الذاتية، مع تحقيق نسبة تباين إجمالية بلغت 52.02%، مما يشير إلى تصنيفه كمقياس أحادي البعد. كما خلصت الدراسة إلى أن جميع معاملات ألفا كرونباخ كانت مرتفعة، مما يعكس ثباتا داخليا قويا للأداة. الكلمات المفتاحية: بناء مقياس، التعليم، اختيار الأساتذة، النظرية الرجوعية Abstract: This study aimed to develop a psychological-educational scale for selecting the most suitable candidates for the teaching profession in Algeria. The scale was designed to measure a range of psychological competencies and functional skills that reflect the candidate's ability to adapt to the educational work environment and address the challenges associated with it. The construction of this scale was based on the theory of educational resilience, which is rooted in positive psychology, along with insights from previous studies in the field. The study sample consisted of 2,051 participants from various regions across Algeria. The psychometric properties of the scale were evaluated using Cronbach's alpha to assess internal consistency and exploratory factor analysis (EFA) to verify the underlying factor structure. The results demonstrated that the scale comprises eight key dimensions, including adaptability, self-esteem, motivation, self-efficacy, emotional regulation, positive thinking, problem-solving ability, and commitment. The exploratory factor analysis revealed a cumulative variance of 52.02%, indicating that the scale can be classified as unidimensional, as all the dimensions loaded significantly onto a single factor. Moreover, the analysis confirmed that all Cronbach's alpha coefficients were high, reflecting strong internal consistency and reliability of the instrument. This suggests that the scale is a valid and reliable tool for assessing the psychological readiness of teaching candidates in Algeria, providing a robust foundation for making informed decisions in the teacher selection process.

الكلمات المفتاحية

بناء مقياس ; التعليم ; اختيار الأساتذة ; النظرية الرجوعية Keywords: psychological, educational, selecting, teacher, theory educational Resilience.