مجلة القانون والمجتمع
Volume 13, Numéro 1, Pages 121-143
2025-06-01
الكاتب : بوقطة فاطمة الزهراء .
أرسى المشرع بموجب المادة 10 من القانون رقم 18/05 المتعلق بالتجارة الالكترونية، على عاتق المورّد أو التّاجر الالكتروني، التزاما بإعلام المستهلك الالكتروني وتقديم المعلومات الضرورية والكافية له حول المنتج المراد اقتنائه أو الحصول عليه، سلعة كان أو خدمة، قبل ابرام العقد. بحيث يتمكن على ضوئها من اتحاذ قراره بابرام العقد الالكتروني من عدمه، لاسيما في ظل بيئة افتراضية لا تسمح له بمعاينة المنتج ماديا. وإذا كان المشرّع يرمي إلى تأمين حماية كافية للمستهلك في بيئة رقمية، من خلال فرض هذا الالتزام، فإننا نتساءل عن مدى تحقق ذلك على أرض الواقع، لاسيما وأن هذا الاخير قد أبان عن عدم احترام وتنفيذ المورّدين الالكترونيين له. Under Article 10 of Law n° 18/05 related to electronic commerce, the legislator established an obligation on the supplier or electronic merchant to inform the electronic consumer and provide him with the necessary and sufficient information about the product to be acquired or obtained, whether a good or service, before concluding the contract , so that in its light, he can make his decision to conclude the electronic contract or adequate consumer protection in a digital environment, by imposing this obligation, we wonder to what extent this has been achieved on the ground., especially since the latter has shown a lack of respect and implementation by electronic suppliers.not especially in light of a virtual environment that does not allow him to physically inspect the product.If the legislator aims to secure
المستهلك الالكتروني؛ المورد الالكتروني؛ الالتزام بالاعلام السابق على التعاقد الالكتروني ; electronic merchant; electronic consumer; commitment to information pre- contract electronic.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
بولوح نصيرة
.
مهداوي حنان
.
ص 628-640.
ربيح ثامر
.
بن ناصر وهيبة
.
ص 1186-1215.