مجلة طبنـــة للدراسات العلمية الأكاديمية
Volume 8, Numéro 1, Pages 501-514
2025-06-01
الكاتب : ماني عبد المؤمن . ونوغي نبيل .
الملخص: تعتبر العلامة التجارية إحدى عناصر الملكية الفكرية في الجوانب التجارية والصناعية، حيث تعد ركيزة أساسية لأي مشروع اقتصادي او مؤسسة تسعى لتحقيق النجاح والربحية، فهي تمثل أداة مبتكرة ومميزة تتيح للمؤسسات التنافس مع غيرها في مجالات متعددة، بالإضافة إلى ذلك تُعتبر العلامة التجارية الوسيلة الأكثر جذبًا للعملاء والمستهلكين، مما يساهم بشكل كبير في زيادة رواج البضائع والمنتجات والخدمات للمؤسسات صاحبة العلامة التجارية، وتعزيز القدرة التنافسية لها لمجابهة المؤسسات الاخرى في نفس السوق المعنية، فالعلاقة بين العلامة التجارية و المنافسة الحرة هي علاقة تكامل بينهما باعتبار ان قوانين المنافسة تحمي العلامة التجارية في السوق و هاته الأخيرة تعتبر كأداة للمنافسة المشروعة. Abstract: The trademark is considered one of the elements of intellectual property in commercial and industrial aspects, as it is a fundamental pillar for any economic project or institution seeking to achieve success and profitability, it represents an innovative and distinctive tool that enables institutions to compete with others in various fields. In addition, the trademark is considered the most attractive means for customers and consumers, which contributes significantly to increasing the popularity of goods, products and services of institutions that own the trademark, and enhancing their competitive ability to confront other institutions in the same relevant market, The relationship between the trademark and free competition is a relationship of integration between them, considering that competition laws protect the trademark in the market and the latter is considered a tool for legitimate competition.
الكلمات المفتاحية: العلامة التجارية، المنافسة الحرة، الابتكار، الحماية القانونية. ; Key words: Trademark, free competition, innovation, legal protection.
حساني عبد الكريم
.
ص 1-29.
حسين غريب
.
فطوم حوه
.
ص 256-263.
Sahi Moustafa
.
ص 107-123.
الغازي خديجة
.
حاجي كريمة
.
ص 631-650.