الوقاية والأرغنوميا
Volume 18, Numéro 3, Pages 163-178
2024-12-27

تصاميم الملاعب الرياضية الإسمنتية في المؤسسات التربوية ودورها في تخفيض الإصابات الرياضية

الكاتب : دحدي عبد الكريم . قطاف محمد .

الملخص

هدفت الدراسة للتوصل لتصور مقترح عن التصاميم الأرغونومية للملاعب الرياضية في المؤسسات التربوية التي لها دور كبير في التخفيض من الإصابات الرياضية لدى المتمدرسين وتداعياتها على حياتهم من الجانب الصحي والنفسي, وذلك من خلال عرض نظري لمفهوم التصميم الأرغونومي, وخصائصه, وأهميته, ومجالات تطبيقاته, وكذا الملاعب الرياضية الإسمنتية, ودورها في استفحال ظاهرة الإصابات الرياضية في المؤسسات التربوية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي باعتباره أكثر المناهج ملائمة لوصف الظاهرة, وتمثلت عينة الدراسة في 50 فرد من أساتذة التربية البدنية والرياضية, كما تم استخدام أداة المقابلة كونها سهلة الجمع والاسترجاع للبيانات, وأكدت الدراسة على أن تصاميم الملاعب الرياضية الإسمنتية في المؤسسات التربوية ليس لها دورها في تخفيض الإصابات الرياضية, وعدم خلق بيئة آمنة داخل المؤسسات التربوية, وملائمة للمتمدرسين مما يساعدهم على الدراسة والانجاز في ضوء قدراتهم وبكل ارياحية. The study aimed to develop a proposed model for ergonomic designs of sports fields in educational institutions that play a significant role in reducing sports injuries among students and their consequences on their health and psychological lives. The study presented a theoretical overview of the concept of ergonomic design, its characteristics, importance, and areas of application. It also discussed cement sports fields and their role in the spread of sports injuries in educational institutions. To achieve the study's objectives, the descriptive approach was used as it is the most appropriate approach to describe the phenomenon. The study sample consisted of 50 physical education and sports teachers. The interview tool was used because it is easy to collect and retrieve data. The study confirmed that the designs of cement sports fields in educational institutions do not play a role in reducing sports injuries, creating a safe environment within educational institutions, or providing a suitable environment for students that helps them study and achieve their goals to the best of their abilities and with ease.

الكلمات المفتاحية

التصميم الأرغونومي ; الملاعب الرياضية الإسمنتية ; المؤسسات التربوية ; الإصابات الرياضية ; Ergonomic design ; Cement sports fields ; Educational institutions ; Sports injuries